VolkerWessels zou afbouw Noord/Zuidlijn kunnen redden

Bouwconcern VolkerWessels kan in beeld komen om de afbouw van de Noord/Zuidlijn af te ronden, nu het faillissement van Imtech onafwendbaar lijkt.

Imtech speelt een belangrijke rol bij het afbouwen van de nieuwe metrolijn. Beeld anp
Imtech speelt een belangrijke rol bij het afbouwen van de nieuwe metrolijn.Beeld anp

Imtech speelt een belangrijke rol bij het afbouwen van de nieuwe metrolijn. Het gaat vooral om het aanleggen van roltrappen en liften. Er komen 91 roltrappen en 25 liften. Imtech is ook belast met het aanbrengen van verlichting en andere technische installaties, zoals elektrische systemen die de metro aandrijven en luchtkanalen. Het is onderdeel van een contract van bijna 300 miljoen euro.

Imtech werkt hierbij samen met aannemer Visser & Smit Bouw. Het is nu aan dit bedrijf om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden worden afgerond, waarschuwde wethouder Pieter Litjens gisteren in Het Parool: 'Visser & Smit heeft een stevige verantwoordelijkheid om te zorgen dat het werk doorgaat. Als Imtech wegvalt, is Visser & Smit verantwoordelijk voor het afmaken van het werk.'

Dochterbedrijf
In totaal werken vierhonderd mensen bij VIA NoordZuidlijn, zoals het samenwerkingsverband van Imtech en Visser & Smit heet. Van hen komen ruim honderd via Imtech, dat werkt met tachtig inhuurkrachten en 25 mensen in vaste dienst.

Als er na een faillissement geen grote partij is die Imtech Nederland overneemt, zou Visser & Smit Bouw de specialisten en inhuurkrachten kunnen overnemen die namens Imtech betrokken zijn bij de afbouw. Visser & Smit is een dochterbedrijf van VolkerWessels. Dat concern heeft de nodige financiële armslag en kan ook in beeld komen om nog grotere delen van Imtech over te nemen. In weerwil van de moeilijke tijden in de bouwsector maakte VolkerWessels vorig jaar 121 miljoen euro winst, 31 miljoen meer dan in 2013. Met 16.000 werknemers is het de tweede bouwer van Nederland.

Een woordvoerder van het concern zegt nog niet te kunnen vooruitlopen op een mogelijke doorstart onder de vleugels van VolkerWessels. 'Dat bekijken we als het zo ver is. Vooralsnog blijft VIA NoordZuidlijn aan alle verplichtingen voldoen die voortvloeien uit het contract, ook jegens de leveranciers en onderaannemers. Visser & Smit Bouw is hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel als Imtech wegvalt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden