PlusOpinie

Voetbal moet heel snel veranderen

Dagelijks publiceert Het Parool een column over Ajax en voetbal. Vandaag: Janneke van der Horst over het veranderen van voetbal.

Janneke van der HorstBeeld Wolff

Ajax kost ons gezin steeds meer geld. Als je terugkijkt in mijn creditcardgeschiedenis zijn mijn duurste aankopen allemaal gedaan tijdens een uitwedstrijd van Ajax.

Vroeger eiste ik stilte tijdens een wedstrijd. Maande ik mijn moeder op te schieten met het terugzetten van de schone vaat in de kast boven de tv. Ik wilde nog geen shot van een of andere ongeïnteresseerde vrouw in het publiek missen. Nu surf ik tijdens een wedstrijd wat langs winkels op internet. Hoe saaier de wedstrijd hoe meer ik koop.

Als ik me al steeds moeilijker kan concentreren (ik lees nog boeken in één ruk uit en kijk naar series zonder de deurbel te horen) dan heeft Ajax met dit spel een probleem voor de toekomst. Kijk maar eens voetbal met een veertienjarige.

Mijn neefje is tijdens een wedstrijd tachtig procent van de tijd met zijn telefoon in de weer. Niet alleen tijdens een saaie wedstrijd, maar ook bij Champions Leaguewedstrijden en spannende films op tv. Tv en voetbal kijken is voor hem zoals bladeren door een tijdschrift. Niet iets waar je je volledige aandacht voor nodig hebt.

De pubers van nu zijn over twintig jaar dertigers. Hoe gaan voetbalclubs deze jongens verleiden om om de week naar het stadion te komen voor drie briljante acties en verder veel foute passes en schoten ver over het doel?

Onlangs las ik op de site van Hard Gras de ideeën van Marco van Basten om het voetbal aantrekkelijker te maken, opgetekend door Hugo Borst in september 2002. Van Basten had in die tijd puberdochters en begreep het dus: voetbal moet heel snel veranderen.

Veel mensen waren teleurgesteld dat Van Basten weggaat bij het Nederlands elftal maar ik niet. Hij gaat de Fifa adviseren over nieuwe regels. Mijn hoop is na het lezen van dat artikel helemaal gevestigd op hem. Onze pannenkoek gaat het voetbal redden.

Reageren? j.vanderhorst@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden