Voedsel wordt almaar duurder

AMSTERDAM - De prijzen van voedsel zullen dit jaar verder stijgen. De groeiende vraag uit China en India en productie van biobrandstof zetten de prijzen onder druk.In 2007 steeg de prijs van melk ruim vijftien procent, die van boter 23 procent en kaas werd negentien procent duurder. Ook olie, brood en yoghurt gingen behoorlijk in prijs omhoog.

Volgens Jack Luiten van land -en tuinbouworganisatie LTO zijn deze prijsstijgingen 'geen incident'. De consumenten moeten eraan wennen dat de voedselprijzen voorlopig zullen stijgen, waarschuwt hij.

De oorzaak hiervan is de toenemende vraag uit China en India als gevolg van de groeiende welvaart in die landen. Bovendien worden steeds meer landbouwproducten gebruikt voor de productie van biobrandstof.

Charles Kalshoven, econoom van de Postbank, verwacht dat met name de melkprijs hoog blijft. Dit heeft weer gevolgen voor de prijs van boter en kaas. Evenzo wordt door de hoge graanprijs niet alleen brood, maar ook bier duurder.

Supermarkten proberen de hoge prijzen buiten de deur te houden, maar Dirk van den Broek verwacht toch verhogingen in zijn sector. ''Met melk en kaas hebben de supermarkten ook het hoofd moeten buigen.''

De inflatie in Nederland zal door de hoge olie- en voedselprijzen in 2008 stijgen tot 2,5 procent, stellen de economen van de Postbank. Volgens Kalshoven komt de koopkracht van consumenten hierdoor onder druk te staan.





Vandaag in de krant:





Wat doet de consument, vlucht hij naar goedkoop of niet?

Eten wordt duurder. Consumenten raken in de problemen omdat de lonen de prijsverhogingen niet bijbenen. Maar ook winkeliers, fabrikanten en restaurants worstelen met de prijzen. 'De impact hiervan is enorm.'







Probeer nu Het Parool



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden