Voedingsindustrie vaker in de fout met reclame voor kinderen

De voedingsindustrie is vaker bestraft voor reclames gericht op kinderen. Dit jaar zijn al 26 bedrijven op de vingers getikt, twee keer zo veel als in heel 2015.

Vorig jaar hielden 13 bedrijven zich niet aan de regels.Beeld epa

Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

Vijf bedrijven die voor hun producten reclame maakten op televisie, voldeden dit jaar niet aan die door de voedingsindustrie zelf opgestelde eisen. De meeste bedrijven gingen echter online in de fout. Zo hielden 13 websites van bedrijven of merken zich niet aan de regels en stonden er op 23 kinderwebsites 17 advertenties die niet aan de regels voldeden.

Het is sinds 2015 verboden om reclame te maken voor eten en drinken gericht op kinderen onder de 7 jaar. Voor oudere kinderen, tot 13 jaar, mogen alleen gezonde producten worden aangeprijsd.

Frituurvet
Volgens de Stichting Reclame Code is het opvallend dat het in veel reclames niet per se over kinderproducten gaat. Zo waren er op kindersites advertenties te zien voor bouillon, rookworst, saus en frituurvet. De stichting denkt dat bedrijven niet weten dat de regels gelden voor alle voedingsmiddelen, dus ook voor producten die niet direct gericht zijn op kinderen.

Voor het eerst heeft de Stichting Reclame Code ook onderzoek gedaan naar vlogs. De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwden eerder dit jaar dat vloggers steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. Geen van de 15 populaire YouTubekanalen waar de stichting onderzoek naar deed, bleek echter in de fout te gaan.

Strengere maatregelen
De gemeente Amsterdam sloot zich vorig jaar aan bij een alliantie tegen reclame voor kinderen. Wethouder Eric van der Burg (Zorg) pleitte daarbij voor strengere wettelijke maatregelen. "De industrie maakt nog te veel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid," zei Van der Burg toen.

De alliantie pleit voor het opstellen van heldere voedingscriteria: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid.

Kinderen zijn voor bedrijven een zeer interessante doelgroep. In Nederland wonen bijna tweeënhalf miljoen kinderen jonger dan twaalf jaar. Geschat wordt dat zij ruim 200 miljoen euro aan direct besteedbaar budget hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden