Vluchtpaden metro zijn te laag gebouwd

Reizigers stappen maandag weer in de metro op metrostation Weesperplein. De metrostations CS, Nieuwmarkt, Wibautstraat en Weesperplein waren ruim vier weken dicht, omdat de brandveiligheid op de metrostations moest worden verbeterd. Foto ANP

AMSTERDAM - Een flink stuk van de vluchtpaden in de metrotunnel tussen Amsterdam CS en Amsterdam Amstel moet opnieuw worden aangelegd. De paden zijn over ruim 200 meter veel te laag gemaakt. Passagiers moeten daardoor in een noodsituatie een meter omlaag springen.

De vluchtpaden zijn in 2008 door de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer opnieuw aangelegd, als onderdeel van het verbeteren van de veiligheid. De paden werden opge- hoogd tot vijftig centimeter, zodat passagiers bij brand of een ongeluk makkelijker kunnen ontsnappen.

Dat die vluchtpaden noodzakelijk zijn, blijkt uit de lijst van recente ongelukken: op 7 april 2008 ontspoorde een metrostel vlakbij CS door een wisselstoring. In december van dat jaar ontspoorde een metro tussen Weesperplein en Wibautstraat en trok 150 meter spanningsrail mee. Opmerkelijk genoeg was de tunnel die zomer acht weken dicht geweest voor onderhoud.

Juli 2009 ontstond brand in de tunnel na kortsluiting. Echt goed mis ging het in februari van dit jaar. Door gladde rails botsten twee metro's op elkaar bij station Wibautstraat. Daarbij raakten 31 mensen gewond. Een kwartier voor de botsing was al een brandje ontstaan in een ander metrostel bij CS.

DIVV geeft toe dat het ophogen van de vluchtpaden niet goed is gegaan. Bij de aanleg moesten de aannemers rekening houden met de bochten in het traject: daar hangt de metro schuin om te voorkomen dat gepast: iets hoger in de buitenbocht, lager aan de binnenbocht. In een deel van de buitenbocht liggen de paden echter lager dan in de binnenbocht. Precies verkeerd om dus.

Volgens een woordvoerder van DIVV is in 2008 bewust besloten het vluchtpad daar lager te maken. ''Dat deden we vanwege de elektrische installatie die onder de metro hangt: die zwenkt uit in de bocht en daarom is het pad daar lager.'' Nu blijkt echter dat die verlaging van het pad niet nodig is.

DIVV gaat het vluchtpad alsnog verhogen. Wanneer dat gebeurt en hoeveel dat kost, kan de dienst nog niet zeggen. De tunnelwet schrijft voor dat de tunnels in 2014 aan de strenge veiligheidseisen moeten voldoen.

De afgelopen tijd was DIVV al geregeld in het nieuws vanwege kostbare blunders. Zo liep werk aan de Utrechtsestraat maanden vertraging op door een ruzie met de aannemers, bleek de renovatie van de Hogesluis veel duurder uit te vallen en langer te duren dan gepland en werd de metrotunnel deze zomer voor niets afgesloten: gepland werk kon niet doorgaan vanwege gesteggel met de aannemer. Daardoor dreigen ook andere bouwprojecten, zoals de herinrichting van de Wibautstraat, vertraging op te lopen. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden