Vluchtelingenkinderen groeten de juf op eerste schooldag direct met 'goedemorgen'

Ongeveer 45 kinderen uit de noodopvang voor vluchtelingen begonnen maandag aan hun eerste schooldag in Amsterdam. 'Het is hier veel beter.'

De eerste schooldag in de Louis Bouwmeesterschool. 'In Damascus zaten vijf kinderen aan één tafel, hier heeft elk kind zijn eigen plek.' Beeld Rink Hof

Het is wel even wennen, zegt Jamal, die zijn kinderen Mohamed, Amiena en Ahmed naar de Louis Bouwmeesterschool in Nieuw-West heeft gebracht, een van de scholen waar vluchtelingenkinderen vanaf zes jaar terechtkunnen. 'Het is donker en het regent. En mensen in de opvang zeggen dat we sneeuw krijgen.' Hij kijkt er wat ongerust bij. 'Dat is wel jammer.'

Maar buiten de klimatologische omstandigheden is Jamal vooral erg blij. Zijn kinderen kunnen voor het eerst in maanden weer naar school. Jamal en zijn familie komen uit Syrië. De school in Damascus was in de maanden voor zijn vertrek al regelmatig gesloten. 'Dan vielen weer bommen uit de lucht en moesten de kinderen thuisblijven.'

Niet te houden
Vanochtend liepen zo'n dertig leerlingen uit de noodopvang aan de Schipluidenlaan naar de Louis Bouwmeesterschool in Slotervaart, begeleid door ouders en vrijwilligers. Nog eens vijftien kinderen gingen naar De Toekomst op het August Allebéplein. Zij zijn de eerste vluchtelingen uit de noodopvang die in Amsterdam naar de basisschool gaan. Donderdag volgen nog eens 54 kinderen uit opvangcenrum Groenhof in de Marnixstraat. Zij gaan naar de Springplank, De Roos en de Wereldschool. De middelbare scholieren zijn vlak voor kerst al begonnen.

De vluchtelingen vormen aparte klassen. De scholen die de vluchtelingen in de klas krijgen, hebben al een zogenoemde nieuwkomerklas, speciaal voor kinderen van asielzoekers en statushouders.
De kinderen waren vanochtend bijna niet te houden, zo enthousiast zijn ze, zegt Rowini Pot, die verantwoordelijk is voor de activiteiten in de noodopvang. 'Ze stonden al vroeg klaar.' Bij de kennismaking met hun nieuwe leraren blijken de kinderen al een beetje Nederlands te spreken. Een voor een tellen ze tot twintig. Ook wensen ze de meesters en juffrouwen een duidelijk 'goedemorgen.' 'We proberen op de opvang zoveel mogelijk in het Nederlands te doen,' zegt Pot.

Veel kinderen zijn in Syrië al naar school geweest, voor anderen is het de allereerste schooldag uit hun leven.
Op dag één is nog een tolk aanwezig, die de ouders vertelt over de school en de plannen. Tijdens de voorstelronde blijkt hoe handig het is dat juf Rachida Arabisch spreekt, terwijl haar collega Mariska een plattegrond tekent van de klas en alle nieuwe namen probeert in te vullen.

Veel beter
De vluchtelingen krijgen zoveel mogelijk hetzelfde onderwijs als de andere kinderen, al ligt de nadruk in eerste instantie op Nederlands, zegt directeur Ingeborg van der Meulen. 'We zullen niet meteen met vaderlandse geschiedenis beginnen.' De samenstelling van de klas zal voortdurend veranderen; er komen leerlingen bij, anderen vertrekken. Zo blijkt op de eerste dag dat sommige kinderen op de lijst al in Duitsland zitten.

Jamal is onder de indruk van de school in Amsterdam. 'In Damascus zaten vijf kinderen aan één tafel, hier heeft elk kind zijn eigen plek.' Ook de begeleiding en zorg voor de scholieren vallen op. 'Het is hier beter, veel beter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden