Plus

Vlucht kan 33 minuten korter door koffer apart te laten reizen

We moeten eraan gaan wennen dat we heel anders op reis moeten gaan. Met een serie simpele oplossingen reizen we straks sneller en kan Schiphol de drukte beter aan.

Schiphol installeert nieuwe scanners, waardoor het jasje niet meer uit hoeft. Beeld anp

In het vervolg zenden we de koffer alvast vooruit naar het hotel, komen we pas naar Schiphol als een app het sein op groen zet, krijgen we naast een stoelnummer ook een vast plekje in de bagagebakken aan boord van het vliegtuig en schuiven we als we gaan zitten onze zitplaats uit.

Met een handjevol slimme oplossingen kan de gemiddelde tijd voor een vliegreis ruim een uur omlaag. Ook kunnen ze de problemen in capaciteit van drukke vliegvelden, zoals Schiphol, verlichten.

33 minuten
Na drie jaar gepuzzel is een groep Europese onderzoekers - onder meer van de TU Delft en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) - en bedrijven als KLM en Schiphol eruit Gisteren werden op Schiphol de eindresultaten van het door de Europese Commissie betaalde project Passme gepresenteerd.

De grootste tijdwinst, gemiddeld 33 minuten, valt te halen als we niet langer samen met onze bagage reizen, maar deze apart versturen.

"Reizen zonder koffer scheelt stress, niet alleen voor de reiziger, maar ook voor overvolle luchthavens als Schiphol," zegt Katinka Bergema van de TU Delft. "Dat scheelt wachten in de rij om bagage af te geven en op de terugweg in het tijd doden aan de bagagecarrousel."

Pick-uppoint
Bedrijven als PostNL of het Haagse Travel Light, maar ook Transavia en Emirates bieden al kofferverzending aan.

"Ik heb het me al aangeleerd," zegt Passme-projectleider Sicco Santema van de TU Delft. "Als ik op reis ga, breng ik eerst mijn koffer naar een pick-uppoint bij Albert Heijn. Mijn bagage staat dan bij aankomst keurig op de bagageband, maar kan ook tot in het hotel worden bezorgd."

"Vergelijk het met online bestellingen. Daar zijn we ook gewend dat pakjes worden bezorgd of dat je pakketten afgeeft bij de supermarkt."

Schiphol is al om. "We geloven heel erg in alternatieve bagagestromen, zegt operationeel directeur Birgit Otto. "Het is goed als bagage en passagier niet meer samen hoeven te reizen; dat verlicht de druk op onze terminals."

De luchthaven draagt al een steentje bij. "We bieden nu al de mogelijkheid om koffers in te checken op onze parkeerplaatsen. En we experimenteren nu met PostNL, Corendon en Transavia en een pitstop voor bagagedrop-off als je per taxi komt."

Het instappen in vliegtuigen kan volgens de onderzoekers tot 17 minuten sneller gaan met een ander ontwerp vliegtuigstoelen die, als het toestel aan de grond staat, in elkaar kunnen worden geschoven, zodat een breder gangpad ontstaat.

Breder gangpad
"Mensen kunnen elkaar dan tijdens het in- en uitstappen passeren," zegt Suzanne Hiemstra van TU Delft, "en er is zelfs ruimte voor een gewone rolstoel. Als het toestel gaat vliegen, kunnen passagiers de stoelen opzij schuiven en hebben dan een normale zitplaats."

De stoelen zijn met proefpassagiers getest in een romp van een Boeing 737 in Delft. "Afhankelijk van de samenstelling van de passagiers is de winst tussen de 6 en 17 minuten, op een gemiddelde boardingtijd van 22 minuten."

De Italiaanse stoelenfabrikant Optimares maakt de schuifstoelen al.

Ook een simpele oplossing voor handbagage kan het instappen flink versnellen. De onderzoekers stellen voor niet alleen zitplaatsen, maar ook bagagerekken te nummeren, zodat ieder zijn eigen plekje heeft.

Twee rondjes door de draaideur
Passme heeft niet gekeken naar nieuwe methoden voor de veiligheidscontroles. "Het doel was vooral maatregelen te bedenken die nú kunnen worden ingevoerd op alle Europese vliegvelden, ook de kleinere," zegt Santema.

Schiphol en KLM zijn al een stuk op weg. Zo installeert de luchthaven met voorrang nieuwe handbagagescanners bij alle controlepunten, zodat reizigers niet langer elektronica en vloeistoffen uit koffers en jaszakken hoeven halen.

Volgens Santema zijn er nog veel meer technologische oplossingen denkbaar. "We werken in Delft aan een persoonsscanner in de draaideur - al moet je nu nog twee rondjes meelopen voor een scan. Als je goedgekeurd wordt, gaat de deur open."

Er wordt gedacht aan scanners die bagage en passagiers simpelweg bij het passeren controleren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden