FILMFESTIVAL CANNES

Vlinderdasjes en hoge hakken moeten in Cannes

Het festival van Cannes heeft allerlei dresscodes. Vrouwen dragen hakken op de rode loper, mannen een vlinderdasje.

De Zuid-Koreaanse actrice Seo Young-Hee op het Cannes Film Festival vandaag, mét hoge hakken. Beeld anp

'Ik vind dat iedereen platte schoenen zou moeten dragen. Ik vind dit heel teleurstellend; je zou toch denken dat iedere vrouw zelf wel mag bepalen wat zij draagt.'

Omdat ze er toch zat, werd hoofdrolspeelster Emily Blunt tijdens de persconferentie van Denis Villeneuves drugsoorlogthriller Sicario gevraagd naar de controverse van een dag eerder, toen twee dames van middelbare leeftijd de toegang tot de wereldpremière van Todd Haynes' wonderschone Carol was geweigerd omdat ze geen hakken maar platte schoentjes droegen.

En dat terwijl deze editie in het Women in Motion-programma juist wordt gesproken over seksisme in de filmindustrie, zowel op het scherm als achter de schermen. En het in Carol draait om de onmogelijke liefde tussen twee vrouwen, en de film impliciet een pleidooi is voor meer tolerantie en gelijkheid. Regisseur Villeneuve grapte dat hij en zijn acteurs Benicio del Toro en Josh Brolin op de rode loper hakken zouden dragen.

Protocollen
De festivalleiding weigerde eerst commentaar, maar liet later weten dat de protocollen niets melden over de hoogte van de hak. 'Niet voor vrouwen, noch voor mannen. We zullen de hosts en hostesses van het festival daar nogmaals aan herinneren.' Bij premières in de nevensecties en de parallelprogramma's gaat het er minder formeel aan toe. Bij de eerste vertoning van Le tout nouveau testament had regisseur Jaco van Dormael zich nog net in een jasje en een slobberoverhemd gehesen. Uren voor aanvang stond er al een lange rij voor Théâtre Croisette; lang niet iedereen kon naar binnen.

Het uitgangspunt van Le tout nouveau testament is dan ook bepaald origineel: God bestaat. En hij leeft in Brussel. Hij vloekt, rookt en drinkt. Achter zijn computer bedenkt God (Benoît Poelvoorde) de ene na de andere regel die het leven van de mens zo onaangenaam mogelijk maakt. Regel 1241: als een boterham met jam op de grond valt, valt hij altijd met de jam naar beneden.

God heeft een slonzige vrouw, en een dochter van tien, Ea, die het getreiter van haar vader niet langer kan aanzien en in opstand komt. Ze loopt weg van huis. Of preciezer: ze verlaat het ouderlijk huis via de wasmachinetrommel en belandt in de Brusselse binnenstad, waar ze op zoek gaat naar zes nieuwe discipelen.

Volgens Van Dormael moet zijn film niet worden gezien als een afrekening met het geloof. 'Het is geen provocatie, maar een surrealistisch sprookje. Ik corrigeer gewoon de fouten van God.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden