Vliegtuigen Schiphol te dicht op elkaar tijdens code rood

Op de dag dat het zo sneeuwde, maandag 11 december, zijn twee vliegtuigen bij Schiphol elkaar dichter genaderd dan toegestaan.

Beeld ANP

Het gaat om een vertrekkend vliegtuig en om een vliegtuig dat op Schiphol wilde landen. Probleem was dat in één van beide vliegtuigen de hoogtemeter verkeerd was ingesteld.

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) doet zelf onderzoek naar het voorval en het is gemeld bij de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

"De situatie ontstaat doordat in één van beide vliegtuigen de hoogtemeter anders is ingesteld dan in de fase waarin de vlucht zich bevindt gebruikelijk is," verklaart woordvoerder Maj-Britt van Raalte van de Luchtverkeersleiding.

Het voorval vond plaats tussen een vliegtuig vertrekkend van Schiphol en een vlucht met bestemming Schiphol.

Om welke vliegtuigen het gaat en of dit passagiersvliegtuigen waren is nog niet duidelijk. Ook is het nog de vraag of er sprake was van een bijna-botsing of dat er nog een ruime marge was tussen de vliegtuigen.

Ernstige incidenten
"We zijn de situatie nu aan het onderzoeken. Er volgt een beschrijving van de situatie en de afstand", aldus Van Raalte. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid bevestigt dat het incident 'inderdaad' gemeld is.

De luchtverkeersleiding is verantwoordelijk voor het handhaven van de minimale afstand tussen vliegtuigen. De regels daarvoor zijn volgens de luchtverkeersleiding 'zodanig ontworpen dat er voldoende tijd is om het verlies van de minimale afstand of hoogte te herstellen'.

Luchthaven Schiphol had eerder dit jaar ook al te kampen met twee 'ernstige incidenten', verklaarde de Onderzoeksraad.

Bij een incident op 31 mei blunderde de luchtverkeersleiding. De bemanning van een vliegtuig kreeg toestemming om op te stijgen, terwijl op diezelfde baan nog een voertuig van de vogelwacht stond, óók met toestemming van de luchtverkeersleiding.

Tot zijn grote verbazing hoorde de vogelwacht in zijn auto de melding van de verkeersleider, terwijl hij zich nog op de baan bevond. De wacht nam direct contact op met de verkeersleiding en meldde dat hij zich nog op de startbaan bevond. Kort daarna werd de toestemming die het vliegtuig had om op te stijgen, ingetrokken.

Keihard rapport
Op de start- en landingsbanen van Schiphol vinden véél vaker ernstige incidenten plaats dan op andere grote luchthavens, zo onthulde het AD in augustus.

Schiphol kampte in 2016 met 47 zogenoemde 'runway incursions'. Dat zijn situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de beschermde zone komt van een baan die op dat moment wordt gebruikt voor een start of landing. Dat aantal is drie tot dertien (!) keer zo hoog als op andere grote internationale luchthavens.

In april concludeerde de Onderzoeksraad in een keihard rapport dat Schiphol veel meer aan de veiligheid moet doen.

Toen al stelde de Onderzoeksraad dat door de drukte op Schiphol vliegtuigen op ramkoers met elkaar kunnen komen of met andere voertuigen op de luchthaven.

Het AD kreeg voor de publicatie van dat rapport een interne mail van hooggeplaatste Schipholmedewerkers in handen waarin de conclusies al werden besproken.

Uit de memo bleek dat Schiphol het conceptrapport heeft ingezien en inspraak had bij de eindversie.

Afgezwakt
De medewerkers constateren dat de aanvankelijke kritiek 'op veel punten is afgezwakt'. 'Positief is dat het commentaar op conceptrapport grotendeels en op essentiële punten is verwerkt. De aanvankelijke constatering dat de veiligheid op Schiphol momenteel al onder druk zou zijn is niet langer aan de orde en komt in de finale versie niet terug,' zo staat in de mail.

De aanvankelijke subtitel 'Veiligheid Schiphol onder druk' zou zijn geschrapt. 'Het definitieve rapport is niettemin stevig van toon en wijst wél nadrukkelijk op de risico's die in de toekomst kunnen ontstaan als er geen maatregelen worden genomen.'

Lees ook: Dijksma: berekeningen Schiphol opnieuw bekijken

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden