Update

Vliegtuigcrash Nepal: minstens 68 van 72 inzittenden omgekomen, vijftien passagiers waren buitenlanders

Bij een vliegtuigcrash bij de Centraal-Nepalese stad Pokhara zijn zondag ten minste 68 van de 72 inzittenden om het leven gekomen. Het is de dodelijkste vliegramp sinds 1992 in het land.

Caspar Naber
Minstens 68 van de 72 inzittenden zijn om het leven gekomen.  Beeld Krishna Mani Baral/AP
Minstens 68 van de 72 inzittenden zijn om het leven gekomen.Beeld Krishna Mani Baral/AP

Honderden soldaten en hulpverleners zochten heel de dag tussen de brokstukken van het vliegtuig van Yeti Airlines naar overlevenden, maar vonden alleen doden. “Er zijn 31 lichamen afgevoerd naar het ziekenhuis. In de kloof waar het toestel neerstortte zijn al 36 stoffelijke overschotten gevonden,” aldus politiefunctionaris AK Chhetry tegen het Franse persbureau AFP, toen het bevestigde dodental nog op 67 lag. De zoektocht naar de vier nog vermiste personen gaat maandag verder.

Van de 68 passagiers kwamen er 15 uit het buitenland. Het zou gaan om vijf Indiërs, vier Russen, een Ier, twee Zuid-Koreanen, een Australiër, een Fransman en een Argentijn. Daarnaast waren er 53 Nepalezen aan boord, onder wie twee baby’s.

Volgens persbureau Associated Press (AP) verdrongen tientallen omstanders zich op de crashlocatie terwijl reddingswerkers het wrak aan de rand van de klif en in het ravijn beneden uitkamden. Een omwonende zei tegen AP dat reddingspogingen werden verhinderd door dikke rook en vuur. “De vlammen waren zo heet dat we niet in de buurt van het wrak konden komen. Ik hoorde een man om hulp roepen, maar vanwege het vuur en de rook konden we hem niet helpen.”

In stukken

Het tweemotorige toestel van het type ATR 72 crashte door nog onbekende oorzaak vlak voor de landing. De crash vond plaats in een heuvelachtig gebied tussen de oude binnenlandse luchthaven en de internationale luchthaven van Pokhara. De crashsite ligt zo’n 1,6 kilometer ten noorden van laatstgenoemde luchthaven, die na het drama voor onbepaalde tijd werd gesloten.

Volgens de burgerluchtvaartautoriteit maakte het vliegtuig om 10.50 uur lokale tijd ter hoogte van de kloof van de Seti-rivier contact met de luchthaven van Pokhara en stortte het vlak daarna neer. Volgens een legerwoordvoerder brak het vliegtuig bij de crash in stukken. Daarna vloog het in brand. Op beelden van de lokale televisie waren dikke zwarte rookwolken te zien op de plaats van de crash.

“De helft van het vliegtuig ligt op een heuvel,” zei buurtbewoner Arun Tamu vanaf de plek waar het toestel neerstortte tegen persbureau Reuters. “De andere helft is in de kloof van de Seti-rivier gevallen.”

‘Verouderde’ transponder

De Nepalese premier Pushpa Kamal Dahal riep het kabinet na de vliegtuigcrash bijeen voor een spoedvergadering. Daarin werd beslist een onderzoeksteam samen te stellen dat uitsluitsel moet geven over de oorzaak van het drama. Het team zal naar verwachting binnen 45 dagen verslag uitbrengen, zei minister van Financiën Bishnu Paude na afloop tegen journalisten.

Het toestel was volgens FlightRadar24 vijftien jaar oud en beschikte over een verouderde transponder, een elektronisch apparaat dat radiosignalen ontvangt van radarinstallaties bij luchthavens en dan gegevens over onder andere positie, hoogte en grondsnelheid terugstuurt in een eigen radiosignaal.

Yeti Airlines beschikt volgens zijn website over zes toestellen van het type ATR 72-500, het gecrashte vliegtuig meegerekend. ‘Onze ATR-specialisten staan klaar om het onderzoek en de klant te ondersteunen,’ meldde de luchtvaartmaatschappij op Twitter, eraan toevoegend dat haar eerste gedachten bij de slachtoffers en hun nabestaanden zijn.

De ATR 72 van het Frans-Italiaanse ATR (Avions de Transport Regional/Aerei di Trasporto Regionale) is een veelgebruikt tweemotorig toestel vervaardigd door een joint venture van Airbus en Leonardo. Die reageerden nog niet op verzoeken om een reactie.

Filmpje

Luchtvaartvolger Aerowanderer publiceerde op Twitter een filmpje van wat de laatste momenten van het toestel voor de crash zouden zijn. Op de beelden, mogelijk gemaakt door een buurtbewoner, laten zien hoe het vliegtuig laag over een woonwijk vliegt, plotseling een scherpe bocht naar links maakt en dan bijna op zijn kant vliegt. Dan verdwijnt het uit beeld. Even later is een zware explosie te horen, gevolgd door gegil.

Een andere buurtbewoner die eveneens getuige was van het drama, zag het toestel vanaf het dak van zijn woning naderen. “Het trilde en bewoog naar links en rechts. Plotseling dook de neus naar beneden, waarna het vliegtuig verdween in de kloof tussen twee heuvels,” zei Khum Bahadur Chhetri tegen persbureau Reuters.

Dodelijkste crash in 30 jaar

De weersomstandigheden in de regio Pokhara waren volgens de Nepalese burgerluchtvaartautoriteit goed op het moment van de crash. “Het was helder weer,” zei woordvoerder Jagannath Niroula tegen persbureau Reuters.

De vliegtuigcrash is volgens het Aviation Safety Network (Netwerk voor Luchtvaartveiligheid) de dodelijkste in Nepal sinds 1992. Op 28 september dat jaar crashte een Airbus A300 van Pakistan International Airlines bij het naderen van de luchthaven van Kathmandu op een heuvel. Alle 167 inzittenden kwamen om het leven.

Sinds het jaar 2000 kwamen minstens 309 mensen om het leven bij vliegtuig- of helikoptercrashes in Nepal. In de bergstaat – de thuisbasis van acht van de veertien hoogste bergen ter wereld, waaronder de Mount Everest – kan het weer plotseling omslaan en voor gevaarlijke omstandigheden zorgen. De Europese Unie ontzegt Nepalese luchtvaartmaatschappijen uit veiligheidsoverwegingen overigens sinds 2013 de toegang tot haar luchtruim.

Nieuwe luchthaven

Pokhara, zo’n 200 kilometer ten westen van Kathmandu, is de toegangspoort tot het Annapurna Circuit, geliefd onder bergliefhebbers om trektochten te maken rondom de 8091 meter hoge berg in de Himalaya.

De internationale luchthaven van de stad is pas twee weken geleden in gebruik genomen. De vlucht vanuit Kathmandu, die normaliter 27 minuten duurt, is populair omdat reizigers anders een tocht van zo’n zes uur over heuvelachtige wegen moeten maken.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden