Vliegtuig vervuilt? Dan meer ecotaks

SCHIPHOL - Als het aan staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën ligt, wordt de omstreden vliegbelasting straks afhankelijk van de milieuprestaties van het vliegtuig waarmee wordt gereisd. De gewraakte ecotaks is nog niet eens ingevoerd - dat gebeurt over een maand - of het ministerie van Financiën wil er al aan sleutelen.

Volgens De Jager (CDA) blijkt uit onderzoek dat het mogelijk is passagiers die in milieubelastende toestellen stappen, zwaarder te belasten. Voor een zuiniger, stiller vliegtuig hoeft dan minder vliegbelasting te worden betaald. Over de bijbehorende bedragen bestaat nog geen duidelijkheid.

Het onderzoek waarop De Jager zich baseert, laat evenwel zien dat de materie complex is. De meest gebruikte vliegtuigtypen blijken zowel milieuvriendelijk als -onvriendelijk te kunnen zijn, afhankelijk van de gekozen motoren. Bovendien zijn stillere vliegtuigen niet noodzakelijkerwijs ook milieuvriendelijker. En als de uitstoot van koolstofdioxide wordt beperkt, stijgt die van stikstofoxiden en andersom.

De onderzoekers van CE Delft, een adviesbureau op het gebied van milieuvraagstukken, stellen dan ook 'dat in geen enkele indeling de grenzen scherp zijn te trekken'. Het rapport werd door het ministerie van Financiën besteld.

In het stuk worden grotere - en dus zwaardere - vliegtuigen over het algemeen in de milieuonvriendelijkere categorieën ingedeeld. Die toestellen vervoeren echter per vlucht meer mensen, terwijl bij gebruik van kleinere, milieuvriendelijkere toestellen meer vluchten nodig zijn.

Passagiers hebben bovendien geen inzage in - laat staan invloed op - het type toestel waarmee ze vliegen. Luchtvaartmaatschappijen maken die afweging en kunnen tot vlak voor vertrek kiezen voor een ander type.
De KLM en Transavia zijn verbaasd dat de nieuwe toestellen die ze momenteel aanschaffen, volgens het rapport voor 'gemiddeld tot hoge milieubelasting' zorgen.

Transavia, dat ruim een half miljard euro in tien nieuwe Boeings 737-800 steekt, is zich van geen kwaad bewust. ''Schoner en stiller dan dit is momenteel niet te koop,'' zegt een woordvoerder van de maatschappij. ''Blijkbaar denkt de overheid daar anders over.

Vanaf 1 juli betalen luchtreizigers die uit Nederland vertrekken, 11,25 euro voor een Europese en 45 euro voor een intercontinentale vlucht extra, ongeacht het toestel waar ze in stappen. De opbrengst, jaarlijks 350 miljoen euro, gaat niet naar het milieu, maar naar de schatkist. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden