Vliegtickets flink duurder door nieuwe tarieven Schiphol

Vliegen vanaf Schiphol wordt de komende drie jaar flink duurder. De luchthaven voert haar havengelden volgend jaar gemiddeld ruim 10 procent op, maar in sommige gevallen gaan gebruikers 180 procent meer betalen. Maatschappijen als KLM en Easyjet rekenen dit meteen door in de prijs van vliegtickets.

Vliegen vanaf Schiphol wordt de komende drie jaar duurder. Beeld anp

De stijging zal zich ook in 2020 en 2021 voortzetten. De luchthaven maakte de nieuwe tarieven woensdag bekend.

Schiphol gaat vanaf april volgend jaar ouder, lawaaiige en vervuilend vliegtuigen veel hoger aanslaan als ze op de luchthaven landen. Zo zal KLM veel meer moeten gaan betalen voor haar laatste Jumbo's, die tot de op een na 'duurste' categorie gaan behoren. Voor haar hagelnieuwe Dreamliners en Embraers gaat de maatschappij juist minder dan de helft van het reguliere tarief betalen.

Groei
Pieter Cornelisse, topman luchthavenstrategie van KLM, vindt de tariefstijging van Schiphol over drie jaar met 9 procent 'zeer fors'. "We kunnen tot 2021 toch al onmogelijk verder groeien op Schiphol en worden nu voor die komende jaren met een enorme verhoging van kosten geconfronteerd."

Volgens Schiphol is de verhoging nodig om de enorme investeringen die de
luchthaven momenteel doet, onder meer in de bouw van een nieuwe terminal
en pier, te compenseren. Ook stijgen de kosten voor passagiersdiensten
zoals bagageafhandeling en security.

Cornelisse: "De forse tariefstijgingen, in combinatie met een mogelijke vliegtaks, CO2 beprijzing, de stijgende brandstofkosten en het ontbreken van groeimogelijkheden op Schiphol, maken dat de concurrentiepositie van KLM's netwerk tegenover andere maatschappijen en vliegvelden nog verder onder druk komt te staan. Die opeenstapeling van tarieven kan in de kwetsbare luchtvaarteconomie in Nederland een zeer groot negatief effect hebben."

Investeren
Volgens KLM wil Schiphol veel te veel investeren. "We zijn blij dat Schiphol investeert in capaciteit en kwaliteit van de luchthaven. Maar het is zeer fors en een een behoorlijke trendbreuk met het verleden. Een groot gedeelte van de stijging betreft verhoging van de operationele kosten van Schiphol. Wij hadden graag gezien dat deze kosten zich meer beheerst zouden ontwikkelen door een efficiëntere bedrijfsvoering."

Op de nieuwe havengelden kwam al kritiek van onder meer Easyjet, die de tarieven een gemiste kans noemt omdat ze de inzet van stillere en minder vervuilende vliegtuigen onvoldoende stimuleren.

KLM deelt die kritiek. "Een echte prikkel die duurzame initiatieven beloont, zoals het vliegen op duurzame brandstof ontbreekt," aldus Cornelisse, "net als de keuze om
kort vliegen te ontmoedigen door deze relatief duurder te maken dan vluchten op de lange afstand."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden