PlusAnalyse

Vliegpassagier is de dupe van hoge werkdruk luchtvaart

Stakingen in de KLM-cabines, ­werkonderbrekingen achter de incheckbalies. Luchtvaartmedewerkers vechten hun strijd om minder werkdruk uit over de rug van passagiers.

Beeld anp

Maandag 8 januari leggen stewardessen, stewards en pursers bij KLM de hele dag het werk neer. Tenminste, het personeel dat lid is van vakbond FNV. De grootste cabinebond, VNC, steunt de actie niet.

De gevolgen van de staking voor passagiers zijn daardoor onzeker. KLM kan haar roosters zo indelen dat stakende FNV-leden zo veel mogelijk worden omzeild.

De vlag gestreken
Het gaat ogenschijnlijk om een conflict over de KLM-cao dat al anderhalf jaar duurt. Maar in werkelijkheid is de stakingsoproep een nieuwe zet in een veel bredere strijd tegen de almaar stijgende werkdruk in de luchtvaart.

Door de enorme concurrentie van prijsvliegers en maatschappijen uit de Golfregio staan de verdiensten bij Europese maatschappijen zwaar onder druk.

Niet voor niets hebben grootheden als Air Berlin en kleinere maatschappijen als het Britse Monarch onlangs de vlag gestreken en staat Alitalia op het punt dat te doen.

KLM onttrekt zich aan de malaise, doordat ze vroeg ingreep in kosten en activiteiten en haar personeel bereid vond mee te werken. KLM is daardoor in staat geweest de afgelopen jaren te groeien in bestemmingen, vliegtuigen en personeel.

Maar KLM wil geen pas op de plaats maken. De productiviteit van al haar personeel moet in vijf jaar 20 procent omhoog: door harder te werken en door loon te matigen.

Met piloten en grondpersoneel lukte het al in 2016 bezuinigings-cao's te sluiten. Maar de onderhandelingen met de cabinebemanning zitten al anderhalf jaar vast.

Struikelblok is de eis van KLM om op een deel van de langeafstandsvluchten met minder ­medewerkers en minder leidinggevenden aan boord te vliegen.

Daardoor wordt het werk voor de overblijvende bemanningsleden drukker, terwijl hun beloning ruwweg hetzelfde blijft. De bonden willen minder bezuinigen en eisen dat de ingreep van tafel gaat.

20%

KLM wil dat de productiviteit bij cabinepersoneel in vijf jaar 20 procent stijgt.

FNV is sinds september klaar met onderhandelen, de andere bonden spreken nog informeel met de maatschappij.

"Maar het moet niet te lang duren," zegt voorzitter Annette Groeneveld van VNC. "We zijn er na anderhalf jaar wel klaar mee. We willen een redelijke cao, geen wurgcontract."

'Niet ijzerenheinig bezuinigen'
"KLM heeft vorig jaar al haar bezuinigingsdoelstellingen gehaald die ze in 2020 had voorzien en dit jaar gaat ze daar al overheen. Maar toch houdt KLM blind vast aan de eis dat de productiviteit 20 procent omhoog moet. Wij zien ook wel dat er bezuinigd moet worden, maar niet ijzerenheinig met de rekenmachine in de hand."

Hoge werkdruk is een algemeen probleem in de luchtvaart. zondag legde personeel van afhandelaar Swissport op Schiphol het werk eventjes neer, ook in een steeds fellere strijd om de gevolgen van hoge werkdruk te bestrijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden