Vliegmaatschappijen bewuster risico's na MH17

Luchtvaartmaatschappijen wereldwijd zijn zich sinds de ramp met vlucht MH17 bewuster van de risico's die gepaard gaan met vliegen boven conflictgebieden.

De reconstructie van het neergehaalde vliegtuig Beeld ANP

Echter, landen of staten die te maken hebben met een gewapend conflict op hun grondgebied, hebben nog nauwelijks iets veranderd in hun luchtruimbeheer.

Dat is een aandachtspunt, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het donderdag verschenen aanvullend onderzoek over vliegen boven conflictgebieden.

MH17-ramp
Aanleiding voor het onderzoek is vliegramp uit 2014 met het toestel van Malaysia Airlines. Deze vlucht was opgestegen in Amsterdam en werd onderweg naar Kuala Lumpur in de zomer van 2014 door een Buk-raket uit de lucht geschoten boven het oosten van Oekraïne, waar een oorlog woedde. Alle 298 inzittenden kwamen om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

De OVV heeft onderzocht in hoeverre onder meer overheden en luchtvaartmaatschappijen de aanbevelingen uit het rapport uit 2015 hebben overgenomen.

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden