Plus Klein Parijs

Vliegen kan dus echt niet meer

Wat als een gezin zichzelf verplicht conform het klimaatakkoord van Parijs 80 procent minder CO2 uit te stoten? Bart van Zoelen probeert het. Vandaag: vervoer en vakantie.

Beeld Lizette Schaap

Onze Volkswagen Polo blaast per kilometer 139 gram CO2 uit. Dan gaat het hard, zelfs met een auto die helemaal niet zo groot is. Twaalfduizend kilometer rijden wij gemiddeld per jaar. Op zich niet veel, maar alleen al via de uitlaat jagen we dus anderhalve ton CO2 de lucht in.

Hoe kan het anders? Op het tweede lustrum van milieuorganisatie Urgenda hebben we gehoord dat we onze benzineauto's niet moeten afdanken voor een exemplaar met stekker. Zonde van de materialen. Wat nou als we onze Polo een elektrische motor geven?

Ombouwen
Helaas, zegt Anne Kloppenburg. Met New Electric, dat bij oldtimers, foodtrucks en zelfs rondvaartboten een elektrische motor inbouwt, werd hij vorig jaar uitgeroepen tot de duurzaamste mkb'er van Amsterdam. In auto's van na 1990 is de motor zo verstrengeld met alle elektronica aan boord dat ombouwen bijna niet gaat, legt Kloppenburg uit.

Beter gezegd: omdat hij de boordcomputer als het ware om de tuin moet leiden, moet wijsmaken dat de benzinemotor er nog in zit, loopt het in de papieren. De kosten gaan daardoor snel richting de 35.000 euro. Voor een Volkswagen Polo!

Nieuwe auto's zijn wel stukken zuiniger dan de onze. De komende jaren verschijnen veel elektrische modellen op de markt. Maar of dat nou de oplossing is als wij onze CO2-uitstoot radicaal moeten terugdringen? Ook elektrische auto's zijn over de gehele levenscyclus goed voor 50 tot 70 gram CO2 per kilometer.

Elektrische fiets
Al met al heeft de elektrische auto 30 procent minder impact dan de benzineauto, concludeert Babette Porcelijn in het boek De Verborgen Impact, waarin ze de weerslag op het klimaat van onze westerse levensstijl onderzoekt. 'Dat is mooi, maar op de lange duur niet genoeg,' schrijft Porcelijn. 'Alleen al van de energie die het kost om een auto te maken kun je 5 jaar autorijden.'

Met de kleine afstanden die Amsterdammers afleggen is een auto ook geen must. Het alternatief: meer fietsen, meer openbaar vervoer. Minstens een kwart van onze kilometers bestaat uit woon-werkverkeer van vrouwlief tussen Noord en Nieuw-West.

Met de auto is ze twee keer zo snel op haar werk, dus erg enthousiast is ze niet. Misschien als de Noord/Zuidlijn de reistijd bekort, misschien met een snelle elektrische fiets? Volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal geeft de elektrische fiets per kilometer maar 2 procent van de CO2-uitstoot van een gemiddelde auto!

Gemak van eigen auto
Voor uitstapjes kunnen we ons misschien weer abonneren op deelauto's, zoals Car2Go of GreenWheels. Toen we in de Indische Buurt woonden, waren we een tevreden klant. Maar in onze nieuwbouwwijk, Elzenhagen, staan geen deelauto's.

Het gemak van een eigen auto voor de deur is toch wel groot voor een jong gezin. Een (grotere) auto die we alleen huren voor de vakantie zien we dan weer wel zitten. Dan zitten we tenminste niet meer zo krap.

In een verkenning die onderzoekers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) hebben gemaakt van de gevolgen van de klimaatafspraken voor ons dagelijks leven, is de verwachting overigens niet dat we massaal afstand doen van de auto. Wel worden de auto's stukken zuiniger, elektrisch veelal.

Om in het autoverkeer per 2050 uit te komen op 80 procent minder CO2 wordt 'een enorme omslag' van ons gevraagd door alle oplaadinfrastructuur die nodig is, redeneren de onderzoekers. Maar het kan wel.

CO2-budget
Als het echt moet, wordt 80 tot 95 procent van de auto's geheel of ­semi-elektrisch. Zo'n zelfde omslag, maar dan nog veel ingrijpender, komt er als we moeten snijden in onze vliegvakanties. Een trip voor twee personen naar Thailand zorgt nu in één klap voor 5,4 ton CO2. Daar zouden wij ons CO2-budget voor het hele jaar in één klap aan stukslaan.

Binnen Europa is de trein een alternatief. In Nederland rijdt de NS zelfs CO2-neutraal, op Nederlandse windenergie. Maar voor grote afstanden kunnen we eigenlijk niet om het vliegtuig heen.

Vliegtuigen worden wel zuiniger, maar naar alle verwachtingen gaan we tot 2050 alleen maar meer vliegen. Met als gevolg dat de Nederlandse emissies door vliegtuigkilometers niet dalen.

De enige mogelijkheid die de onderzoekers zien om de CO2-uitstoot van vliegreizen radicaal terug te dringen, is via de portemonnee, door forse heffingen. Met als consequentie dat vliegen straks voor minder mensen weggelegd is. Zoals de onderzoekers schrijven: dat kan pijn doen.

Wij zijn geen frequent flyers, we blijven soms jaren aan de grond. Maar dit najaar zijn we uitgenodigd voor een vakantie op Kreta omdat mijn ouders 40 jaar getrouwd zijn. Voor de kerst deden we romantisch in Rome. En deze zomer ging mijn voetbalteam naar Dublin, nee, niet met de trein. Daar ging weer 3 ton CO2.

Dit is de derde aflevering van een serie van zes die de komende weken op dinsdag in de krant verschijnt. Volgende week: voeding. Lees ook deel 1: Wat als een gezin zichzelf verplicht 80 procent minder CO2 uit te stoten? en deel 2: Een cv-ketel is nergens voor nodig in een moderne woning

Op weg naar 'Parijs'

De klimaatdoelstellingen die de opwarming van de aarde binnen de perken moeten houden dreigen een ver-van-ons-bedshow te worden. Wat betekent het om 80 tot 95 procent minder CO2 uit te stoten, zoals bij het klimaatakkoord van Parijs is afgesproken voor 2050?

Paroolredacteur Bart van Zoelen probeert zijn huishouden (vrouw, twee kinderen, 27,5 ton CO2) nu al in harmonie met 'Parijs' te brengen en kijkt daarbij achtereenvolgens naar zijn huis, vervoer en vakantie, voeding en kleding

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden