Vlak voor opening Tijdelijk Museum enorme reclame Hermitage op Shelltoren

'Wij zijn tegen, maar we kunnen er niets aan doen.' Curator Nathalie Faber van het Tijdelijk Museum vindt het belachelijk dat reclame voor een ander museum boven haar deur hangt. 'Eind juni, twee dagen voor onze opening, werd het doek opgehangen. Op foto's van het Tijdelijk Museum zie je een heel grote Hermitageposter.'

Beeld Maarten Steenvoort

Het Tijdelijk Museum gaat over duurzaamheid, De Hermitage heeft een tentoonstelling over impressionisme. 'Dit is verwarrend. Er komen toeristen langs die denken dat wij een tijdelijk deel van de Hermitage zijn.'

In het centrum van Amsterdam mag geen grote reclame meer worden opgehangen. Hier in Noord mag dat nog wel. 'Een mooie plek,' vindt directeur Frans van der Avert van Amsterdam Partners, die verantwoordelijk is voor stadsmarketing. In zijn kantoor kijkt hij uit op de toren. 'Het is het grootste doek van de stad, goed zichtbaar vanaf het Centraal Station.'

In oktober krijgt de Shelltoren een nieuwe eigenaar. Tot die tijd mag er reclame hangen van Projectbureau Noordwaarts. In augustus komt er reclame van filmmuseum Eye, in september van het Van Goghmuseum.

Het Tijdelijk Museum, dat tot 23 september in de toren zit, had niet genoeg geld om zelf een doek op te hangen. Een gedeelde reclame op de toren was geen optie. 'Dat zou te verwarrend zijn,' zegt een woordvoerder van Noordwaarts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden