Plus

Vlaamse misdaadfilm D'Ardennen is meedogenloos

In het Belgisch drama over broederloyaliteit wordt goed geacteerd, maar verandert langzaam in een wraakfilm.

Jos van der Burg

Wat in Nederland maar moeilijk lukt, gaat de Vlamingen beter af: het maken van heftige misdaadfilms. Nederlandse filmmakers zoeken het liever in ironie en absurdisme (Plan C, De grote Zwaen, Borgman, Schneider vs. Bax) dan in meedogenloze criminaliteit. Sommige (jonge) Vlaamse filmmakers pakken wel bikkelhard uit. Recent was dat te zien in de bendefilm Black (van Adil El Arbi en Bilall Fallah), nu in D'Ardennen, het speelfilmdebuut van Robin Pront.

De film is een bewerking van het toneelstuk dat Jeroen Perceval vijftien jaar geleden schreef en na succesvolle opvoeringen tot filmscript bewerkte. De auteur is ook als acteur te zien in D'Ardennen, dat geïnspireerd lijkt op het Bijbelverhaal over Kaïn en Abel. De twintigers en broers Dave (Jeroen Perceval) en Kenny (Kevin Janssens) pleegden vier jaar geleden een mislukte overval, waarna Kenny de schuld op zich nam, wat hem vier jaar gevangenisstraf opleverde.

Broederloyaliteit
In die tijd heeft Dave zijn leven gebeterd. Hij is van de drank af en in een garage gaan werken. Ook Kenny's vriendin Sylvie (Veerle Baetens) heeft haar leven beter op de rails dan vier jaar geleden, want ze is afgekickt van haar drugsverslaving. Kenny heeft ze tijdens de laatste twee jaar van zijn gevangenisstraf nooit meer bezocht. Als hij vrijkomt en wil weten waarom ze hem liet barsten, mompelt ze dat ze hem beu was, maar de werkelijke reden verzwijgt ze. Kenny doet er alles aan om haar terug te winnen, maar krijgt geen vat op haar. Ook van Dave wordt hij niet veel wijzer.

D'Ardennen

Regie Robin Pront
Met Jeroen Perceval, Veerle Baetens
Te zien in City, Filmhallen, Kriterion

Dat het drama over broeder­loyaliteit, verraad en liefde niet goed gaat aflopen, voelt de kijker van ver aankomen. Ongeleid projectiel Kenny veroorzaakt zo'n groot probleem dat het alleen door een louche autosloper in de Ardennen kan worden opgelost. De geroutineerde kijker weet genoeg, want in Belgische films staan de Ardennen altijd voor alles wat gruwelijk is en het daglicht niet kan verdragen.

Geloofwaardigheid verdwenen
D'Ardennen, waarin geweldig wordt geacteerd, begint als een in de ruige racistische onderkant van de samenleving spelend sociaal-realistisch drama over twee broers en hun moeder (een prachtige bijrol van
Viviane de Muynck als een in het leven gedesillusioneerde vrouw), die altijd met elkaar optrokken maar die als Kaïn en Abel tegenover elkaar komen te staan. De film schetst een overtuigend beeld van mensen die niet voor het geluk zijn geboren, maar die er met hun impulsieve gedrag ook alles aan doen om elke kans erop de grond in te boren.

Jammer dat het sobere sociaal-realisme in het laatste halfuur wordt ingeruild voor een wraakfilm, waarin de gewelddadige gebeurtenissen over elkaar heen buitelen. De geloofwaardigheid is tegen die tijd in de donkere bossen van de Ardennen verdwenen. Hollywood zit er niet mee, want het heeft de rechten op een remake gekocht.

De geroutineerde kijker weet genoeg, want in Belgische films staan de Ardennen altijd voor alles wat gruwelijk is en het daglicht niet kan verdragen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden