Vlaamse luchtvaartmaatschappij VLM komt in Nederlandse handen

Luchtvaartmaatschappij VLM komt in Nederlandse handen. SHS Aviation uit Hoofddorp neemt de failliete regiovlieger over. Het betekent de terugkeer in de luchtvaart van Harm Prins.

Fokkers 50 van VLM aan de ketting op vliegveld Deurne bij AntwerpenBeeld belga

Prins was begin deze eeuw onder meer betrokken bij de luchtvaartactiviteiten van Erik de Vlieger, die na de overname van Air Holland in 2003 uitmonden in chartermaatschappij Holland Exel, waarin Prins een belang van 15 procent had.

Toen die maatschappij in 2005 omviel, liet hij weten nooit meer iets met luchtvaart te maken te willen hebben. Twaalf jaar later is Prins (45) de drijvende kracht achter het onlangs opgerichte SHS Aviation, dat met Chinees geld de failliete Vlaamse Luchtvaart Maatschappij (VLM) overneemt.

Vrijdag bevestigden de curatoren van VLM een principe-akkoord met SHS te hebben bereikt. Een bod van het Amsterdamse taxibedrijf Tinker op VLM is daarmee van de baan.

Regiovlieger
De regiovlieger, die ondermeer tussen Schiphol, Rotterdam en London City pendelde, ging afgelopen juni over de kop. 160 medewerkers verloren daardoor hun baan. Tot 2014 was de maatschappij eigendom van Air France-KLM.

SHS wil nu met vijftig mensen en zes Fokkers 50 vluchten naar regionale bestemmingen en Europese hoofdsteden uitvoeren vanaf luchthaven Deurne bij Antwerpen. SHS denkt daabij nog na of de naam VLM wordt gehandhaafd.

Volgens de Belgische curatoren gaat het niet om een doorstart. VLM zal een nieuwe operationele vergunning moeten aanvragen. De curatoren verwachten daarbij geen problemen.

Holland Exel
Prins werd lang achtervolgd door het faillissement van Holland Exel. De ondernemingskamer oordeelde later dat er sprake was van wanbeheer bij het bedrijf en de bedrijfsleiding onvoldoende gekwalificeerd was om een luchtvaartmaatschappij te leiden.

Bij de overname van VLM hebben de Nederlandse curatoren van Exel de Belgische curatoren van VLM laten weten dat Prins geen schuld heeft aan het faillissement van Holland Exel. Ook werd Prins - en De Vlieger - jarenlang in verband gebracht met een vermeende afpersingszaak in de Amsterdamse horeca waarvan de twee uiteindelijk werden vrijgesproken.

Harm Prins in 2004Beeld Marco van Hal
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden