Plus

Vijf jaar Ziggo Dome: de luxeversie van het stadionconcert

Zaterdag vijf jaar geleden gaf Marco Borsato het eerste concert in de Ziggo Dome. De popzaal in Zuidoost is een eclatant succes.

Ook na lang nadenken valt er over de zaal helemaal niets te zeuren Beeld anp

Uit een bericht uit Het Parool van 29 januari 2009: 'Amsterdams nieuwste concerthal, de Ziggo Dome in Zuidoost, opent in 2011 zijn deuren. De hal biedt plaats aan 15.600 man publiek en moet ongeveer een miljoen bezoekers per jaar trekken.'

De geplande oplevering werd niet gehaald. Niet in 2011, maar in 2012 opende de Ziggo Dome zijn deuren. Maar ach, een jaar vertraging voor een zo groot bouwproject (er ging onderweg een aannemer failliet): voor Amsterdamse begrippen is het niets.

En er bleken nog meer mensen in te kunnen dan was berekend: wel 17.000, alhoewel dat aantal zelden wordt gehaald omdat veel popacts een podium meenemen dat zo groot is dat het ten koste gaat van de bezoekerscapaciteit.

Te grootschalig
Bij opening van de Ziggo Dome, die geheel zonder subsidie tot stand kwam, werd hier en daar wat achter oren gekrabd: een popzaal van deze omvang, was dat niet wat al te grootschalig gedacht, zeker in de toenmalige crisistijd? Maar die voorspelde één miljoen bezoekers per jaar werden met gemak gehaald.

Vorige week ontving de Ziggo Dome bij een optreden van comedygroep Gabbers zijn 5,5 miljoenste bezoeker. Jammer dat het niet bij een popconcert was - want dat is toch waar de zaal in de eerste plaats voor is gebouwd - maar het doet verder niets af aan het eclatante succes dat de zaal in Zuidoost is.

Wie er nog niet binnen is geweest, kent het gebouw zeker van buiten. Overdag valt er weinig te zien aan het zwartedoosontwerp van architectenbureau Benthem Crouwel. 's Avonds is het door de 120.000 ledlampen op de gevel echter een waar landmark.

Bij de buren
De redacteur popmuziek van Het Parool vond zijn werk altijd al leuk, maar door de komst van de Ziggo Dome is het plezier alleen maar toe­genomen. Voorheen speelden grote popconcerten zich vrijwel altijd af in de Ahoy in Rotterdam. Dat ging gepaard met de nodige ongemakken. Vaak file op de heenweg, gegarandeerde opstoppingen bij aanvang van de terugreis. En de Ahoy zelf: een sfeerloze galmbak, waar ook nog eens een heel slap kermisbiertje werd getapt.

Nee, dan de Ziggo Dome. Je bent er als Amsterdammer in een wip en je bent er ook zo weer weg. Ook met de auto, ja. De infrastructuur hapert zelfs niet als er bij de buren in de Arena en/of in Afas Live (voorheen de Heineken Music Hall) ook iets te doen is. Maar het gaat om de zaal zelf natuurlijk. En daar valt ook na lang nadenken helemaal niets over te zeuren.

We weten het, in Paradiso is het een stuk intiemer en druipt de historie van de muren, maar als het gaat om megaconcerten kun je echt niet beter zitten of staan dan in de Ziggo Dome, ook in het buitenland niet. Het geluid is perfect, overal heb je goed zicht, die stoelen op de tribunes zitten prima, het personeel is altijd vriendelijk en het bier immer koud. De Ziggo Dome biedt de luxe versie van het stadionconcert. Een popzaal van vijfsterrenkwaliteit.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden