Plus

Vijf christenen over Pasen. 'Het hoogtepunt van het jaar'

The Passion kijken, slenteren over de meubelboulevard, samen brunchen - gezellig, maar waarom vieren we eigenlijk Pasen? Vijf christenen vertellen wat Pasen voor hen betekent. 'Het is het belangrijkste feest.'

Han Hartog (62) Beeld Ivo van der Bent

Errol Toendang (63) is diaken bij de evangelisch-lutherse kerkgemeenschap De Nieuwe Stad in Zuidoost en woont alleen.

De in Suriname geboren Toendang verhuisde in de jaren tachtig naar Nederland. Het geloof, en Pasen in het bijzonder, zijn belangrijk binnen zijn familie. "Mijn ouders waren vroeger erg streng. Zo mochten we thuis geen vlees eten tijdens de vastenperiode. Vlees staat symbool voor het overlijden van Jezus: je eet als het ware zijn lichaam. Ik heb dat later ook doorgegeven in de opvoeding van mijn eigen kinderen."

Toendang viert Pasen nog steeds uitbundig. "Pasen is voor mij elk jaar weer een nieuw begin: het teken dat ­Jezus onze zonden van ons overneemt."

Vanaf het begin van de vastenperiode, op Aswoensdag, is Toendang als diaken extra druk met de kerk. Vooral in de week voor Pasen. "Ik heb dienst van Palmzondag tot paasochtend."

Eerste paasdag is er eerst een dienst en vervolgens een paasbrunch. "Iedereen heeft dan lekker gekookt en neemt eten mee voor de brunch. Eerst vasten we en daarna vieren we feest. De moslims hebben het Suikerfeest, wij Pasen."

Op tweede paasdag houdt Toendang rust. "Dan kan ik de veertig dagen voor Pasen verwerken en gezellig samen zijn met de familie."

Errol Toendang (63) Beeld Ivo van der Bent

Johannes van den Akker (35) is oprichter van het Kleiklooster in de Bijlmer. Hij woont in een gemeenschap met zijn vrouw en vier kinderen en met vier andere huishoudens.

Van den Akker zocht een manier om zijn geloof zo praktisch mogelijk te maken. Gastvrijheid naar anderen en zijn eigen kinderen vindt hij belangrijk. Met die gedachte richtte hij het Kleiklooster op. Van den Akker: "Ik wil niet dat mijn kinderen het woord gastvrijheid uit een boek leren, ik wil dat ze het echt beleven."

Tijdens de vastentijd voorafgaand aan Pasen bepalen de ­leden van de gemeenschap zelf wat zij niet eten of drinken in deze periode. "De een kiest koffie, de ander vlees. Als je daar dan trek in krijgt en je neemt het niet, is dat een moment van bezinning."

Het klooster heeft ook een kapel, waar elke ochtend en avond een gebed is. In de kapel staat een kaars die op Goede Vrijdag uitgaat en op Paaszondag wordt vervangen door een nieuwe kaars. Een symbool voor nieuw leven.

Van den Akker vindt het een gemiste kans dat er weinig wordt gedaan met de boodschap van Pasen. "Iets in de vorm van een boodschap bij een chocolade-eitje." Van den Akker begrijpt dat mensen in Amsterdam niet meer echt weten wat Pasen inhoudt.

"Als je niks hebt met religie, snap ik dat je dat niet allemaal weet. Tegelijkertijd is religie wereldwijd gezien enorm groot. Amsterdam wordt steeds multicultureler en daarmee ook religieuzer. Als je er dan niet zo veel vanaf weet, is dat een soort religieus analfabetisme."

Johannes van den Akker (35) Beeld Ivo van der Bent

Han Hartog (62) is sinds negen jaar diaken bij de rooms-­katholieke kerk Sint Petrus' Banden in Diemen. Hij woont met zijn vrouw in Hoofddorp.

"Onze samenleving is gericht op geld verdienen. Dat is spijtig voor de kerken het geeft aan hoe ver onze ­samenleving van de kerk af is komen te staan. Mensen kennen het geheim van het geloof niet meer."

Hartog, die als diaken de priester helpt bij kerkdiensten, noemt het paasfeest het hoogtepunt van het jaar. "Voor de katholieke kerk is het een belangrijk feest dat, met de vasten­periode, eigenlijk al veertig dagen van tevoren begint."

De week voor Pasen wordt door rooms-katholieken de Goede Week genoemd. Deze begint op Palmzondag, de dag waarop de intocht van Jezus in Jeruzalem wordt gevierd. Vervolgens vertelt Hartog op Witte Donderdag het verhaal van Het Laatste Avondmaal. Op Goede Vrijdag wordt er uit de Bijbel gelezen en gepreekt over de kruisiging van Jezus.

"Op zaterdagavond volgt de paaswake. Hiermee vieren we dat het licht terugkomt na de duisternis van de dood. We herdenken dat Jezus die nacht opstond uit de dood."

Hartog benadrukt dat hij Pasen als ambtsdrager van de rooms-katholieke kerk anders beleeft dan een doorsneegelovige. "Ik ben geheiligd om de geloofsboodschap te verkondigen. In mijn preek op paaszondag zal het daarom gaan over de gewonde mens, net zoals ­Jezus gewond was toen hij opstond uit de dood."

Han Hartog (62) Beeld Ivo van der Bent

Marlies van Trigt (38) is jurist bij de Hoge Raad. Ze woont met haar man en drie dochters van 4, 7 en 9 jaar oud in Nieuw-West. De familie is lid bij de Noorderkerk (Protestantse Kerk Amsterdam).

De Stille Week is erg belangrijk voor Van Trigt. Dan zijn er in de Noorderkerk de hele week vespers en wordt er ­gezongen en muziek gemaakt. Thuis wordt er weinig extra aandacht aan Pasen besteed.

"Voor ons is het geloof iets van elke dag. Je leeft op een speciale manier naar ­Pasen toe, maar we doen niet echt andere rituelen met de kinderen." Van Trigts dochter heeft wel een bloembollenwerkje gemaakt met de kerk, met daarin een kruis van takjes, met in het midden een rood lintje. "Dat moet het bloed van Jezus aan het kruis voorstellen."

Op het paasfeest zelf wordt de opstanding van Jezus ­gevierd - een overwinning op de dood. Ook wordt het ­lijden van Jezus aan het kruis herdacht, die hiermee het lijden en de schuld van alle mensen op zich nam.

"Het is belangrijk dat de kinderen dat weten."

Van Trigt noemt Pasen een 'bevrijdend feest' en vindt dat mensen dan ook vrij over Pasen mogen denken.

"Ik gun iedereen een bevrijd leven en liefde. Ik vind een ­commercieel Pasen dan ook niet erg, maar een paashaas heeft er absoluut niks mee te maken."

Marlies van Trigt (38) Beeld Ivo van der Bent

Roel Wimmenhove (62) is gepensioneerd en woont met zijn vrouw in Diemen. Hij is lid van de protestantse Oosterparkkerk.

Wimmenhove komt uit een gere­formeerde gemeenschap in Zuid-Drenthe. In 1980 verhuisde hij naar de Transvaalbuurt in Amsterdam. "Ik vond het wel wat hebben, bij een ­gemeenschap horen. Hier gaat inmiddels nog maar 3 procent van de Amsterdammers naar de kerk."

Pasen verdient meer aandacht, vindt hij. "Bij kerst weten veel mensen nog dat het gaat om de geboorte van een kindje. Tijdens de kerstviering bij ons in de kerk zeggen niet-gelovigen vaak dat ouders hun kinderen willen meegeven wat kerst echt betekent. Ik zou dat ook willen voor Pasen: het is het belangrijkste feest."

Volgens Wimmenhove kunnen in Amsterdam nog maar weinig mensen fatsoenlijk antwoord geven op de vraag wat het paasfeest eigenlijk betekent. "Als we dan zo doorgaan: wat is Goede Vrijdag? Of Stille Zaterdag? Dat moet je niet op de Dappermarkt of de Albert Cuyp gaan vragen."

In de week voor Pasen, de Stille Week, wordt er in de kerk van Wimmenhove elke avond een vesper (avond­gebed) gehouden, met een afsluiting op Goede Vrijdag.

"Op eerste paasdag is er een speciale paasdienst, waar wordt gesproken over de opstanding van Jezus. Iedereen is ­welkom."

Wimmenhove zal de dienst bijwonen met zijn vrouw. De rest van de dag brengt hij thuis door met familie.

Roel Wimmenhove (62) Beeld Ivo van der Bent

Paaslegenda

Aswoensdag: begin van de vastenperiode. Een katholieke feestdag, die andere christenen ook soms vieren.

Stille/Goede Week: de laatste week voor Pasen, van Palmzondag tot aan Stille Zaterdag.

Palmzondag: laatste zondag van de vastenperiode (de zondag voor Pasen), waarbij de intocht van Jezus in Jeruzalem wordt gevierd.

Witte Donderdag: herdenking van Het Laatste Avondmaal, waarbij
Jezus de avond voor zijn kruisiging brood en wijn deelde met zijn twaalf apostelen.

Goede Vrijdag: herdenking van het kruisigen en de dood van Jezus.

Stille Zaterdag: dag van stilte en ­bezinning. De kerkklokken worden niet geluid tot aan de paaswake op ­zaterdagavond. Ook de laatste dag van de vastenperiode, want op zondag wordt niet gevast.

Paaszondag: viering van de opstanding van Jezus uit de dood. Tevens viering van nieuw leven: schuld en zonden zijn achtergelaten.
Tweede paasdag: heeft eigenlijk geen betekenis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden