Plus

Vier vragen over het online bieden op Amsterdamse huizen

Met online bieden willen makelaars de schimmigheid wegnemen die hangt rond de huizenverkoop via inschrijving. Maar of ook de verkopende partij wil aan een alternatief voor het lucratieve 'blind bieden', moet nog blijken.

Bart van Zoelen
null Beeld ANP
Beeld ANP

1. Waarom willen makelaars iets doen aan de inschrijvingen?

NVM-makelaars in Amsterdam en Groningen willen een online alternatief bieden, bij wijze van proef om te beginnen. Vooral in de gespannen woningmarkt binnen de Amsterdamse Ring zijn inschrijvingen heel gangbaar geworden. Daarbij leveren kandidaatkopers hun bod in bij een makelaar, als het ware in een gesloten envelop. Ze moeten dus in één keer hun ultieme bod doen, 'blind bieden', zonder te weten wat andere gegadigden ervoor over hebben.

Die ondoorzichtigheid werkt in de hand dat soms grif boven de vraagprijs wordt geboden. Ook roept het frustraties op bij geïnteresseerden die mistasten. Ze vermoeden dat er 'spelletjes' worden gespeeld, zoals de Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA) het verwoordt.

Dan gaat het bijvoorbeeld om makelaars die elkaar na afloop van de inschrijving nog de mogelijkheid laten het winnende bod te overtreffen. Of verkopers waar nadien wordt aangebeld door iemand die er een schep bovenop doet. Wettelijk staat het ze vrij daarop in te gaan, zolang er geen handtekening staat onder het bij de notaris gesloten koopcontract. Maar het komt het imago van de makelaardij niet ten goede, zegt MVA-voorzitter Sven Heinen.

2. Online bieden, hoe werkt dat dan?
Via tien Amsterdamse makelaars kan de komende twee maanden online worden geboden. Bieders moeten zich dan wel eerst laten registreren bij de makelaars. Zo'n zelfde proef loopt intussen in Groningen.

Het voordeel is dat kandidaat-kopers zich in de kaarten laten kijken. Wat hebben zij over voor het huis? Maar ook: hoeveel biedt de concurrentie? Vervolgens kunnen ze hun bod daarop aanpassen. "Net als op Marktplaats," zoals een woordvoerder van makelaarskoepel NVM zegt.

Online worden de woningen zo per opbod verkocht. Daarbij kunnen bieders ook ontbindende voorwaarden aanvinken, zoals een voorbehoud van financiering of een bouwkundige keuring. Als dat soort voorwaarden of het ontbreken ervan gunstiger is, kan de verkopende partij er ook voor kiezen om het hoogste bod te laten lopen.

Het online bieden zal meer structuur en transparantie brengen, hoopt de MVA. "Als verkoopmakelaar heb je nu snel de schijn tegen," zegt Heinen. En na afloop kijken inschrijvers soms lelijk op hun neus als ze het winnende bod horen. Dat hadden ze er óók wel voor over gehad. "Op een paar duizend euro zo'n leuk huis missen is frustrerend."

3. Dus het zal leiden tot huizenkopers die tegen elkaar opbieden? En dus tot nog hogere prijzen?
Wie zal het zeggen. Het is voor MVA en NVM ook een vraag. Daarvoor is het ook een proef. Het zou evengoed een dempend effect kunnen hebben op de prijzen, omdat kopers minder in het wilde weg bieden.

"Ik heb zelf laatst meegemaakt dat een huis met een vraagprijs van 239.000 euro voor 301.000 euro wegging. Het lijkt me sterk dat dit was gebeurd bij online bieden," zegt Heinen. "Maar ik denk ook dat het goed is als dit soort excessen er uitgaat. Dat is ook in het belang van veel verkopers, die vaak ook weer een nieuw huis zoeken in Amsterdam."

Het roept wel de vraag op of veel verkopers ervoor te porren zijn om hun woning aan te bieden via online bieden. Dat mogen ze helemaal zelf weten. Heinen rekent erop dat het de prijs ook ten goede kan komen. "In deze markt krijgen verkopers nog steeds vijftig mensen over de vloer in drie dagen. Dat zet druk op de ketel."

4. Gaat online bieden dan een groot verschil maken?
Dat valt te bezien. Bij inschrijvingen is het ook de tijdsdruk die kandidaatkopers opjut. Maar voor online bieden geldt dat de verkoop ook 'enkele uren' opengesteld kan worden. Daar komt bij dat het de verkopende partij vooralsnog vrijstaat om het huis na afloop van het online bieden terug te trekken.

En dat terwijl MVA-voorzitter Heinen eerder nog opteerde voor een sluitend systeem waardoor een verkoper niet later alsnog kan zwichten voor een hoger bod. Dat is nog steeds zijn bedoeling, zegt hij, maar binnen de proef is het nog niet zover.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden