'Vier uur van tevoren op Schiphol is niet nodig'

Ondanks verwachte drukte bij de paspoortcontrole op Schiphol is het volgens luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven voor reizigers niet nodig om een uur eerder aanwezig te zijn.

De marechaussee controleert passagiers op Schiphol.Beeld anp

Onder meer KLM, Corendon en TUIfly zouden volgens de Telegraaf reizigers adviseren vier uur van tevoren aanwezig te zijn op de luchthaven, in plaats van de gebruikelijke twee tot drie uur. Dit omdat de rijen bij de security- en paspoortcontrole in de zomermaanden langer zullen zijn vanwege onderbezetting bij de marechaussee.

Langere rijen worden inderdaad verwacht, maar volgens zowel KLM als TUI is het op dit moment 'niet zinvol' om vier uur van tevoren op Schiphol te zijn. Zo ruim van tevoren zijn de incheckbalies bijvoorbeeld nog niet eens open. Beide luchtvaartmaatschappijen raden reizigers altijd aan om op tijd aanwezig te zijn, maar de tijden vervroegen is 'nu niet aan de orde'.

'Nijpend probleem'
Schipholtopman Jos Nijhuis waarschuwde eerder al voor lange rijen bij de paspoortcontroles in de drukke zomermaanden. Na eerdere aanslagen in Brussel en Parijs wordt de marechaussee namelijk ook ingezet om onder meer synagoges te beveiligen. "De bezetting bij de marechaussee was al krap, maar nu staat beschikbare capaciteit helemaal onder druk omdat de marechaussee elders nodig is vanwege de vluchtelingenproblematiek en de veiligheid," aldus Nijhuis eerder dit jaar.

Hij zei begrip te hebben voor die situatie, maar noemde het wel een 'nijpend probleem'. "De kwaliteit van Schiphol staat onder druk. Met deze situatie van de paspoortcontrole wordt het anders een hete zomer. We moeten intensief praten met de overheid over creatieve oplossingen, ook al zijn die tijdelijk."

Nijhuis wil dat het kabinet zo snel mogelijk geld vrij maakt om de druk op de marechaussee te verlichten.

'Geen zorgen'
Eerder deze maand zei vakbond FNW dat Schiphol moedwillig te weinig beveiligers in zou zetten om passagiers te controleren. Daardoor ontstaan lange wachtrijen en loopt de werkdruk onder beveiligers die reizigers en handbagage controleren te hoog op. Dit zou volgens de particuliere beveiligers komen door de invoering van centrale controles van passagiers en bagage, in plaats van controle aan de gate. Volgens de bonden zou daardoor het aantal beveiligers 20 tot 25 procent zijn gedaald.

In een antwoord op Kamervragen hierover zegt staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) dat er volgens de marechaussee 'geen aanleiding tot zorgen ten aanzien van het veiligheidsniveau' op Schiphol is. Ook is volgens Dijksma het aantal beveiligers niet met 20, maar met 10 procent gedaald, en zal het aantal beveiligers de komende jaren weer groeien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden