'Vier keer in- en uitchecken bij Amsterdam-Zuid is belachelijk'

De poortjes die bij de passage van station Amsterdam-Zuid komen zorgen ervoor dat reizigers vier keer in en uit moeten checken bij hun overstap van de bus naar de metro. Belachelijk, vinden reizigersorganisaties.

Beeld anp

Amsterdam-Zuid wordt de komende jaren verbouwd en is een erg druk knooppunt in Amsterdam. In het nieuwe ontwerp komen de bushaltes aan de noordkant van het stationsgebouw en de trams aan de zuidkant.

Willen reizigers overstappen van de bus naar de tram, dan moeten zij door de NS-tunnel onder het station lopen en bij de NS in- en uitchecken. In totaal zijn dit vier handelingen: bij de bus uitchecken, bij de NS in- en uitchecken en weer bij de tram inchecken.

Volgens de Reizigers Advies Raad (RAR) moet dit makkelijker kunnen. "Ik wist niet wat ik las. We bouwen hier het op één na drukste station van het land en dan doen we zo iets knulligs. Dit is echt onacceptabel en voor mensen met een (visuele) beperking ook absoluut niet te doen," zegt Lex Hendriksen van Clientenbelang, die in de Adviesraad zit. "We zouden een compact overstap knooppunt krijgen. En nu laten we mensen vier keer langs een chipautomaat lopen."

Beroep
De RAR, doet met afgevaardigden van Rover, stadsvervoerbelang, de ASVA studentenorganisatie, de ouderenbonden en Cliëntenbelang Amsterdam, een dringend beroep op alle raadsleden die de beslissing moeten nemen om zich nog eens goed over de situatie te buigen. "De oplossing die nu wordt voorgesteld zet de ov-reiziger tien jaar terug. Dit kan echt niet," aldus de Reizigers Advies Raad.

Chris Vonk van de Raad geeft aan meerdere keren met zowel Prorail als NS over de kwestie te hebben gesproken. "Er zit geen enkele beweging in. Voor ze gaan bouwen moet ervoor gezorgd worden dat mensen erdoor kunnen lopen zonder dat ze worden gestoord."

Volgens Vonk is de oplossing simpel: er moeten pas poortjes komen bij de trappen naar de metro en trein. "Zeker nu er nog niet is gebouwd kan er in de breedte rekening mee gehouden worden. De NS, Prorail en de gemeente zien het niet als een probleem maar wij wel. Nu kan er nog wat aan gedaan worden."

Veiligheid
Volgens Erik Dekkers, woordvoerder van de NS, is er in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat al heel lang geleden afgesproken dat er poortjes zouden komen. De poortjes moeten het voor het personeel van de NS en GVB en de reizigers veiliger maken om te reizen.

"Er is veel agressie in treinen van niet-betalende mensen en dit wordt opgelost door de poortjes. Zwartrijders worden dan geweerd," aldus Dekkers. Volgens Dekkers is er genoeg begrip voor mensen die om andere redenen door het station moeten en wordt er alles aan gedaan om het voor hen zo toegankelijk mogelijk te maken. "Maar we moeten ook aan de veiligheid denken."

Sleutel
Visueel beperkten krijgen een digitale sleutel waarmee zij volgens de NS ongehinderd kunnen reizen. "Juist voor hen is dit de meest makkelijke manier," zegt Dekkers.

De gemeente geeft in een reactie aan niet verantwoordelijk te zijn voor de plaatsing van de poortjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden