Vervoerspas moet Zuidas uit de auto krijgen

Bedrijven en de gemeente Amsterdam willen drieduizend mensen die werken op en rond de Zuidas uit de auto krijgen. Daarvoor starten zij een proef met een speciale pas waarmee ze van alle mogelijke vormen van vervoer gebruik kunnen maken.

'De Zuidas is ideaal als proef­gebied omdat het de komende jaren intensief op de schop gaat' Beeld anp

Dat is donderdag bekendgemaakt bij de RAI, waar de medewerkers de eerste zijn die van deze Zuidaspas gebruik kunnen maken. De aanpak heeft als doel reizigers te stimuleren en te verleiden hun reis door en naar de Zuidas af te leggen met een ander vervoersmiddel dan de auto óf buiten de spits te reizen.

Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen willen reizigers en forenzen vooral op een zo eenvoudig mogelijke manier naar hun bestemming. "Met deze pas kunnen ze niet alleen gebruikmaken van het openbaar vervoer, maar bijvoorbeeld ook parkeren of gebruikmaken van een deelfiets."

Deelfietsensysteem
De Zuidaspas geeft toegang tot het openbaar vervoer, P+R-terreinen van de NS, de ov-fiets en een aantal Q-Park garages: Duivendrecht, Amstelveen/Handelsplein en Comeniusstraat/Lelylaan. Ook geeft de pas twintig procent korting bij de NS in de daluren. Vanaf maart kan ook gebruik worden gemaakt van een pendeldienst vanaf een parkeerterrein in het Amsterdamse Bos en het deelfietsensysteem van de Zuidas.

Directeur David van Traa van de Zuidas zegt dat zijn gebied de ideale proeftuin is om een dergelijke proef te doen. Volgens hem moeten er wel 'on-Nederlands' hoge voorwaarden worden gesteld aan de vervoersvormen. "Het moet écht goed zijn, want je moet het gedrag van mensen veranderen. Het is ingewikkeld om mensen uit de auto te krijgen."

De toekomst van vervoer is niet meer het een of het ander, stellen de initiatiefnemers van de proef. Volgens Van Huffelen is mobiliteit nu nog te rommelig: het is lastig mensen van meerdere vormen van vervoer gebruik te laten maken. "Voor langere afstanden geldt dat er voldoende asfalt ligt. Het gaat vooral om de laatste kilometer van de reis," zegt Van Traa.

Op de schop
De Zuidas is ook ideaal als proef­gebied omdat het de komende jaren intensief op de schop gaat. Van Traa zegt dat mensen hierdoor alleen al gedwongen zullen zijn om de manier waarop ze reizen goed tegen het licht te houden. "De wal gaat het schip anders keren."

De komende jaren gaat de Zuidas er heel anders uitzien. De A10 Zuid wordt verbreed en ter hoogte van het centrumgebied van de Zuidas ondergronds gebracht. Ook wordt station Zuid uitgebreid, worden de knooppunten Nieuwe Meer en Amstel aangepast en de openbare ruimte her­ingericht. Verder zullen overal werkzaamheden plaatsvinden. De impact van de werkzaamheden op de bereikbaarheid van de Zuidas zal enorm zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden