Vervoerspartijen willen minister van mobiliteit

Groei van files voorkomen, goede verbindingen in en tussen de steden en een minister die de regie heeft over mobiliteit. Dat is de inzet van een nieuwe 'mobiliteitsalliantie' die haar plannen vrijdag presenteert. Ook het GVB zit in de alliantie.

Beeld ANP

Mobiliteit kan en moet anders, is de boodschap. Dat kost wel geld: vanaf de komende kabinetsperiode is minstens een miljard euro extra per jaar nodig om Nederland bereikbaar te houden, vindt het verbond waarin zeven vervoerspartijen zich verengigd hebben.

Met het aantrekken van de economie groeit ook de mobiliteit. Maar ons systeem kan die groei niet aan, stellen de NS, RAI-Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB en stadsvervoerders GVB, RET en HTM. De vertraging is elke dag merkbaar op weg, spoor en fietspad, en zal alleen maar toenemen - net als het aantal ongevallen. Bovendien lopen we ook tegen milieugrenzen aan, stelt de coalitie.

Minder reistijd
De komst van een nieuw kabinet is een prima moment om alle vraagstukken onder de aandacht van de politiek te brengen. De Mobiliteitsalliantie biedt zich vanaf vrijdag aan als gesprekspartner, ook al omdat er keuzes moeten worden gemaakt, stelt ze.

Donderdag werden ook al plannen voor een beter openbaar vervoer gepresenteerd. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincies, spoorbeheerder ProRail, NS, andere openbaarvervoerbedrijven en de zogenoemde metropoolregio's streven er samen naar om in 2040 de reistijd van deur tot deur binnen de randstad onder het uur te krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden