'Vertrouwen consument in bank compleet verdwenen'

Consumenten hebben geen vertrouwen meer in hun eigen bank, maar ook niet in die van de concurrentie. Om die reden is er nauwelijks animo om over te stappen. Dat concluderen adviesbureau Roland Berger en marktonderzoeker GfK in een dinsdag verschenen studie.

Beeld anp

Het vertrouwen onder consumenten in de financiële dienstverlening daalde vorig jaar van 39 naar 33 procent; het vertrouwen in banken van 44 naar 40 procent. Volgens de onderzoekers heeft de financiële crisis grote impact gehad op de Nederlandse bankensector. 'Het bankenlandschap is veranderd met drie banken met overheidssteun, twee genationaliseerde banken en het verdwijnen van niche spelers DSB en Friesland Bank', stelt Roland Berger.

De bankensector wordt gedomineerd door een beperkt aantal spelers, met ING, Rabobank en ABN voorop. Maar ze bieden allemaal dezelfde producten en diensten. 'Hierdoor is hun onderscheidend vermogen tot een minimum beperkt. De banken weten de consument niet te interesseren', aldus de onderzoekers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden