Lezersbrief

'Verschuif deel nachtvluchten Schiphol naar overdag voor rust'

Adnan Tekin van provincie Noord-Holland reageert op Jan Daalman, die hem in een lezersbrief beschuldigde van een lakse houding jegens de geluidsoverlast van Schiphol.

Beeld ANP

Jan Daalman verwijt mij in zijn lezersbrief van 20 oktober dat ik de bewoners rond Schiphol 'welgeteld' vijf uren nachtrust gun. Hij stelt dat ik minder nachtvluchten op Schiphol wil in ruil voor een verdere groei van de luchthaven. Maar dat is niet wat ik heb voorgesteld.

Ik heb, namens drie provincies en ongeveer 35 gemeenten rond Schiphol, een voorstel gedaan over hoe wij de ontwikkeling van Schiphol voor de komende jaren zien. Onderdeel van dit voorstel is dat er een concreet plan komt om Schiphol in de nacht te sluiten, bijvoorbeeld tussen 1.00 en 6.00 uur.

Gezondheid
De Gezondheidsraad heeft herhaaldelijk (in 1999 en 2004) gewezen op de relatie tussen nachtelijk vliegtuiggeluid, slaapverstoring en de effecten daarvan op de gezondheid. En de GGD Amsterdam heeft in 2010 in een rapport aan de Alderstafel het belang van het beperken van nach­telijk vliegtuiglawaai nog aan de orde gesteld.

Het ministerie van Infra­structuur en Waterstaat oordeelt nu dat een gedeeltelijke nachtsluiting juridisch goed mogelijk is. Natuurlijk begrijp ik dat er luchtvaartmaatschappijen zijn die daartegen zijn.

Overigens: het is meer regel dan uitzondering dat Europese luchthavens, zoals Schiphol, 's nachts open zijn. En ik wil die vluchten ook niet verbieden. Alleen, ik heb inderdaad liever 10.000 vliegtuigen minder in de nacht en in plaats daarvan op de dag.

Dat is niet, zoals Daalman schrijft, in ruil voor groei op Schiphol. Integendeel.
Provincies en gemeenten willen nu juist geen besluiten nemen over het verder ontwikkelen van Schiphol. Niet zolang er geen duidelijkheid is over belangrijke thema's als veiligheid, gezondheid en ultrafijnstof.

Wij willen ook dat Schiphol, conform de afspraken die we daarover al in 2008 (!) aan de Alderstafel maakten, zo snel mogelijk een keurig nette vergunning van het kabinet krijgt. Een vergunning die je, als het moet, kunt handhaven. Die heeft Schiphol namelijk nog steeds niet. En dat wordt wel eens tijd.

Adnan Tekin, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor Natuur, Milieu, Arbeidsmarkt en Schiphol

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden