Plus

'Verschraling binnensteden door toename outletcentra'

Outletcentra gaan elkaar en de bestaande winkels in steden en dorpen kannibaliseren. Volgens winkeliersorganisatie Inretail moet het afgelopen zijn met nieuwe koopjescentra.

In Halfweg, op de plek waar suikerfabriek CSM stond, wordt gebouwd aan The Style Outlets.Beeld Jean-Pierre Jans

In Halfweg, op het voormalige terrein van suikerfabriek CSM, wordt nu hard gebouwd aan The Style Outlets, een outletcentrum van 18.000 vierkante meter met 150 merkwinkeltjes van de Spaanse outletkampioen Neinver. Een uitbreiding met 6000 meter zit nog in de pen.

En dat terwijl door het hele land de winkelstraten leeglopen, winkelketens omvallen of inkrimpen en consumenten ook hun kleding massaal op internet kopen.

Neinver schermt met drie miljoen bezoekers per jaar in Halfweg, maar van hen moet een deel worden ingevlogen. De rest moet de winkelstraten van Amsterdam, Haarlem en Hoofddorp links laten liggen - als ze Halfweg tenminste kunnen bereiken: er zijn grote twijfels over de afhandeling van de voorspelde verkeersdrukte.

Bouw niet te stoppen
De weerstand was enorm: van omliggende gemeentes, Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland, maar toch bleek de bouw niet te stoppen. Het gemeentehuis van Haarlemmerliede, dat pal naast het nieuwe winkelcentrum staat, had al een winkelbestemming voor het gebied geregeld ver voor er sprake was van een outlet.

Nog binnen het door Neinver geschetste verzorgingsgebied werkt projectontwikkelaar Provast intussen in het centrum van Zoetermeer aan de Holland Outlet Mall. Die mikt op vijf tot zeven miljoen bezoekers per jaar.

Dat tot woede van zowel winkeliers in het Haagse als van Unibail Rodamco, dat op een steenworp afstand, maar net in een buurgemeente en ook met overheidsgoedkeuring, bouwt aan het grootste winkelcentrum van ons land: Mall of the Netherlands. En dan zijn plannen voor een outletcenter in Zevenaar, bij de Duitse grens, nog niet van tafel.

De drie nieuwkomers rekenen zich volgens winkeliersorganisatie Inretail te rijk met hun plannen. "De outlets gaan ervan uit dat mensen bereid zijn een uur naar een outlet te rijden," zegt Paul te Grotenhuis van winkeliersorganisatie Inretail.

"Dan tellen de inwoners van een aantal regio's echter vijf keer mee, voor vijf verschillende outlets," zegt Te Grotenhuis. Volgens Inretail zou Nederland vijftig miljoen inwoners moeten tellen om alle outletcentra draaiend te houden.

Naast de nieuwkomers breiden de drie bestaande outletcentra uit. Zo is Batavia Stad bij Lelystad net in omvang verdubbeld en krijgt Designer Outlet Roermond, de vlaggendrager onder de outletcentra, er zeventig winkels bij, tot woede van de andere winkeliers in Midden-Limburg, die nu al klagen dat ze bij drukte onbereikbaar zijn.

Het aantal vierkante meters uitverkoopwinkel rijst volgens Inretail de pan uit. "De geplande en bestaande outletcentra mikken tezamen op meer dan twintig miljoen bezoekers per jaar. Dat is ongeloofwaardig. De kannibalisatie zal enorm zijn. Nog meer factory outlets brengt een verdere verschraling van de binnensteden met zich mee en zorgt voor nog meer druk op dorpskernen. Het voegt niets nieuws toe aan het bestaande winkelaanbod."

Saks Off 5th
Bovendien krijgen de koopjescentra steeds meer concurrentie vanuit de binnensteden. Daar strijken in toenemende mate outletwinkels neer die volgens dezelfde formule werken, maar waarvoor de klant niet kilometers ver hoeft te rijden.

Zo opent het Canadese Hudson's Bay Com­pany 'enkele' vestingen van outletdochter Saks Off 5th in Nederland - de eerste dit najaar in de Kalvertoren - en opent het Amerikaanse TJ Maxx in rap tempo winkels van dochter TK Maxx in buurtwinkelcentra, waaronder Osdorpplein en Amsterdamse Poort.

De outletleugen: winkeldochters blijken geen restanten

Merkkleding met forse kortingen: de koopjes in outletcentra zijn voor veel mensen onweerstaanbaar. Maar de aanbiedingen in de outletwinkel blijken geregeld geen winkeldochters - en zijn vaak van mindere kwaliteit.

Merken verkopen kleding in outlets die nooit met het 'originele' prijskaartje in de winkels heeft gelegen, blijkt uit onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherche. In hun uitverkoopwinkels verkopen merken niet alleen hun restanten van het vorige seizoen, maar ze laten ook extra kleding produceren speciaal voor de outlets.

En het gaat niet alleen om modellen of kleuren die nooit in reguliere winkels of webshops van merken te koop zijn aangeboden.

Ook bleken vijf van de zeven onderzochte outletkledingstukken van mindere kwaliteit, ontdekten de makers van Die Outlet Lüge (outletleugen). Zij kochten kleding in verschillende outletcentra, waaronder de bij Duitsers populaire Designer Outlet Roermond. Die vergeleken ze met kleding uit 'gewone' winkels van merken als Levi's, Hugo Boss, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.

Polo's, overhemden en jeans
Deskundigen analyseerden de polo's, overhemden en jeans en testten de kwaliteit. Na een aantal wasbeurten bleken kledingstukken uit outletwinkels vaker gekrompen. Ze waren gemaakt van minder strak geweven stoffen, de stiksels waren zwakker en details waren soms van goedkoper materiaal, zoals een Levi's-logo op een outletjeans van nep- in plaats van van echt leer. Een outletdamesblazer van Tommy Hilfiger die zogenaamd tweehonderd euro had gekost, bleek na één keer stomen zo beschadigd dat hij bijna uit elkaar viel.

Misleiding van consumenten, concludeert de Consumentenbond. "Je mag geen jeans aanbieden 'van 105 euro, voor 80 euro' als die jeans nooit 105 euro heeft gekost," zegt woordvoerster Joyce Donat. Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn, zegt ook een woordvoerder van Autoriteit Consument en Markt. "Als dit ook in Roermond speelt, gaan wij hier zeker naar kijken."

Bedotten
"Dit toont aan dat outletcentra klanten lokken door ze te bedotten," zegt Te Grotenhuis van Inretail. "De consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Een spijkerbroek die hij bij Fashion Outlet Roermond aanschaft, koopt hij niet bij een zaak in de binnenstad."

McArthurGlen, dat Designer Outlet Roermond beheert, was niet bereikbaar voor een reactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden