Verrassende koerswijziging voor Roxeanne Hazes

Voor de vaste fans van Roxeanne Hazes kan haar nieuw single even wennen zijn. Het nummer, een duet met Thijs Boontjes, is een onvervalste murder ballad.

Een tikje fifties, deze Roxeanne Hazes en Thijs BoontjesBeeld PR

De bijbehorende videoclip is opgenomen in Paradise, een klassieke seks­club in Amsterdam-Noord. We zien Roxeanne Hazes als bardame, maar ook op het paaldanspodium. Thijs Boontjes hangt onderuit op een bank.

Samen zingen ze Ballade van de Moord, het verhaal van een gedoemde liefde. Het tempo is laag, zwaar aangezette strijkers onderstrepen het drama.

Zij, met opvallend donkere stem: 'Hij greep naar zijn jaszak en richtte op mij / Hij zei 'Rox, het spijt me', toen was het voorbij'.

Hij, ook al zo diep klinkend: 'Ik hoorde sirenes / Je roept mijn naam, ik kan je nu eindelijk laten gaan.'

In de Engelstalige muziek zijn murder ballads een letterlijk eeuwenoude traditie. Met hun Ballade van de Moord voegen Roxeanne Hazes en Thijs Boontjes er een Nederlandstalige variant aan toe.

Koerswijziging
Voor haar fans kan het nummer even wennen zijn; het wijkt nogal af van wat ze hiervoor uitbracht. Maar zo'n muzikale koerswijziging lag wel in de verwachting, nadat de zangeres vorig jaar een contract had getekend bij het vooruitstrevende platenlabel Top Notch.

Roxeanne Hazes en Thijs Boontjes leerden elkaar kennen tijdens een schrijfsessie voor het album dat ze voor Top Notch aan het opnemen is. Of Ballade van de Moord op dat album zal komen, is nog onduidelijk.

"Ik was gevraagd een ochtend mee te denken over de muziek," zegt Boontjes, die behalve toetsenist in de band van Douwe Bob ook leider is van zijn eigen Thijs Boontjes Dans en Show­orkest (inderdaad, die naam is ironisch; de groep speelt rock).

"Ik was aangenaam verrast door wat ik te horen kreeg. Roxeanne bleek als zangeres ook een heel donkere kant te hebben, een beetje Lana del Rey-achtig. Echt heel gaaf."

Excuses
Toen Roxeanne Hazes op haar telefoon een foto maakte van zichzelf en Boontjes, kreeg hij een idee: "Opeens zag ik ons als duo. Nancy Sinatra en Lee Hazelwood, Nick Cave en Kylie Minogue, dat waren mijn referenties. Maar het duet dat ik voor Rox en mij wilde schrijven, wilde aanvankelijk helemaal niet vlotten. Het werd pas wat toen ik er een moord in verwerkte."

Hoe reageerde Roxeanne Hazes daarop? "Erg gezellig en vrolijk is het niet hè, maar ze zag het meteen zitten. Tot de opnames hebben we het er ook nooit over gehad hoe grimmig het nummer is. In de studio heb ik min of meer mijn excuses aangeboden voor de tekst."

Behoorlijk camp is de hoesfoto van Ballade van de Moord, waarop Roxeanne Hazes een Nederlands nichtje van Dolly Parton lijkt. "Vond ze ook heel leuk om te doen, die fotosessie. Ze houdt wel van een verkleedpartij."

Knipoog naar vader
Het gitaargeluid in Ballade van de Moord komt bekend voor. "Ja, dat is een knipoog naar de muziek van haar vader. In nummers als Wees Zuinig Op Mijn Meissie en De Vlieger klinkt de gitaar precies zo."

Is Boontjes een liefhebber van de muziek van André Hazes? "Zeker, maar wie niet? Eerst had ik bij Roxeanne alleen een muzikale associatie met Nancy Sinatra. Maar toen we het nummer opnamen dacht ik: Wauw, zoals vroeger Lee Hazelwood duetten opnam met de dochter van Frank Sinatra, sta ik hier nu te zingen met de dochter van de grote André Hazes."

De roem van de in 2004 overleden volkszanger straalt nog altijd af op diens nu 24-jarige dochter. "Roxeannes leven ligt echt onder een vergrootglas, ik ken dat helemaal niet. We zaten van de week in SBS Shownieuws, een voor mij geheel nieuwe ervaring. Maar we waren ook bij 3FM. Met een bandje live op de radio, dat kende zij weer helemaal niet. We trekken elkaar heel nieuwe werelden in."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden