Opinie

Verplaatsing cruiseterminal: 'Minder lusten, meer lasten'

De suggestie van wethouder Kajsa Ollongren om de cruiseterminal naast CS te verplaatsen om de toeristenstroom in te tomen, leidt tot een stroom aan reacties - vooral negatieve.

Beeld anp

Laden en lossen

De Passengers Terminal Amsterdam (PTA) moet verplaatst omdat de gasten van de circa 125 zeeschepen die per jaar Amsterdam aandoen zo veel overlast zouden veroorzaken in de binnenstad. Wat gebeurt er dan met de circa 1685 riviercruiseschepen die per jaar aanleggen, of veroorzaken die bezoekers geen overlast? De belangrijkste reden voor een rederij om naar Amsterdam te komen is dat je vlakbij het centrum kan aanmeren, dan neem je de 2,5 uur door de sluizen bij IJmuiden en vice versa op de koop toe. Als je midden in een industriegebied moet aanleggen, bespaar je toch liever die vijf uur vaartijd en 20.000 euro havengeld en laad en los je de passagiers in IJmuiden.
Kees de Voogd, Amsterdam

Keurige mensen

Vrijwel dagelijks fiets ik over de boulevard van de Oostelijke Handelskade. Af en toe kom je wat toeristen tegen. Keurige, vaak wat oudere mensen, die met een cruiseschip onze stad bezoeken en lopend naar het Centrum gaan. Ik heb daar nog nooit iemand kotsend, wildplassend of laveloos dronken of stoned gezien. Wat een verschil met de verlaten De Ruijterkade van weleer, waar je liever niet kwam.
Ineke Gortzak, Amsterdam

Toegankelijkheid

Cruisepassagiers besteden veel en geven geen overlast. We kunnen het weten: het gebeurt voor onze neus. Hoe anders is dit met de Rijncruiseschepen aan de De Ruijterkade. Daar wordt geregeld de zaak geblokkeerd met het laden en lossen van passagiers en proviand. Voor deze schepen is Amsterdam eind- of startpunt, geen plaats om te bezoeken. Ze hebben niets met de binnenstad: elders aanmeren zou geen probleem vormen. Het verleggen daarvan brengt niet de kapitaalvernietiging die bij sluiting van de Passagiersterminal dreigt. Het verleggen zal ook nodig zijn als de toegankelijkheid van het Oosterdokseiland een steeds groter knelpunt wordt. Nu is er al geregeld file bij de parkeergarage. We zien onveilige kruispunten en onoverzichtelijke fietsroutes.
Sjoerd Nauta en Rob de Wildt, stichting De Ruijterkade

Schijnoplossing

Locoburgemeester Ollongren (D66) denkt de oplossing te hebben. Bewoners van de binnenstad weten dat het massatoerisme naar coffeeshops, musea, bierfietsen en Airbnb de meeste drukte en overlast veroorzaakt. Weren van cruiseschiptoeristen en verplaatsing van de PTA is een schijnoplossing en kapitaalvernietiging. Kajsa Ollongren wordt hiermee een echte Spaanse loco!
Paul de Jong, Amsterdam

Heerschappij rondvaart

Wat onbespreekbaar was, zegt wethouder Ollongren nu hardop. De plotselinge stelligheid roept ook vragen op. Waarheen, bijvoorbeeld. "West!" roept wethouder Van der Burg, om duidelijk te maken dat deze - vermeende - cashcow in de stad blijft. "Zaandam!" aldus Ollongren, om uit te stralen dat de kolos naar 'de regio' wordt verbannen. Maar is IJmuiden dan niet veel logischer?Wanneer? "Over vijf à tien jaar," aldus Ollongren. Dat moet sneller om echt ontlastend te werken op het toeristeninfarct. Beter wordt het als Ollongren ook de heerschappij van rondvaart én touringcar beëindigt. Rederijen met een achterhaald verdienmodel bezetten de drukste plekken van de stad, Stationseiland, Damrak en Rokin. Toeristen zonder tijd of aandacht die zich per touringcar zowat óp de steiger laten afleveren. En dat die vermaledijde touringcar nog binnen de Ring rijdt, is onverantwoord. Maak van de lege glazen huls van de cruiseterminal de nieuwe 'hub' voor toeristisch vervoer per water. Maak daar een grote rondvaartopstaphaven en bestem alle rondvaartsteigers uit het Centrum weg.
Jorrit Nuijens, raadslid GroenLinks

Paar honderd man

Ollongren neemt met glans de tutholarol van Els Iping over. Geen onderzoek, geen visie, gewoon wat burgerlijk geklaag een stem geven. Per schip komen een paar duizend passagiers aan. Velen worden meteen naar de regio getransporteerd door vervoergrage ondernemers die ze wel even Giethoorn willen laten zien. Velen blijven aan boord in dit 'sodom en gomorra'. Blijft over een paar honderd man die te voet of per tram de stad verkennen. Niet de massa die het zo druk maakt in Amsterdam.
Diederik van der Staay, Amsterdam

Afschepen

Makkelijke manier om het probleem vooruit te schuiven, zo'n kostbare verplaatsing duurt nog jaren. Ver na haar ambtstermijn. Is dit D66-denken, dat je verantwoordelijkheid kunt ontlopen door het publiek af te schepen met verzonnen antwoorden die niets met het probleem te maken hebben?
Wim Salis, Amsterdam

Lasten en lusten

Het aantal cruisetoeristen dat Amsterdam bezoekt, is in absolute aantallen flink: zo'n 300.000. Qua percentage gaat het echter om nog geen twee procent op het totaal van circa 17 miljoen toeristen. De cruisetoerist is koopkrachtig en besteedt zo'n 75 euro per dag. Het levert de regio jaarlijks zo'n 100 miljoen euro en ruim duizend banen op. Indien de terminal verplaatst wordt, zal mogelijk een deel van de rederijen uitwijken.De passagiers zullen blijven komen en in het geval van andere locaties juist met bussen. De lasten zullen evenredig toenemen als de lusten verdwijnen, zoals de inkomsten van onder meer het havengeld voor de stad. De nieuwe zeesluis in IJmuiden moest onder meer de zeecruise faciliteren. Het verbannen van PTA past hier niet bij én biedt geen oplossing voor de overlast van het massatoerisme.
Janine van Oosten, voorzitter Amsterdam Cruise Port

Geheime agenda

In Amsterdam staat een geweldig gebouw: de PTA. Op een van de mooiste locaties van de stad. Een genot om vanuit een bootje, vanaf de fiets, auto of trein de cruiseschepen binnen te zien komen. Waar geweldige feesten kunnen worden gehouden... Niemand begrijpt de wethouder.De geruchten gaan dat er geld is geboden voor de grond, veel geld. Misschien moet de gemeenteraad eens bekijken wie er geld voor over heeft om het PTA-gebouw van bestemming te doen veranderen. Welke horecaondernemer in het groot zou dit kunnen zijn en is er een geheime agenda?
Gonny van Oudenallen, oud-gemeenteraadslid

Lees ook: Havenbedrijven zijn de klos door het druktedebat [+]
Lees ook: Hoe bedreigend is die cruiseganger nou eigenlijk voor de stad? [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden