Opinie

'Verplaatsen van toerisme is geen optie'

De plannen van het nieuwe college verplaatsen het drukteprobleem in plaats van het op te lossen, betogen Boudewijn Berentsen en Albert Rouwendal. 'De problemen worden verplaatst naar de randen van het centrum. Dat ondervinden wij in de Zouthaven nu al dagelijks.'

De steigers voor rondvaartboten buiten het centrum brengen verplaatst de overlast alleen maar. Beeld Robin Utrecht/ANP
De steigers voor rondvaartboten buiten het centrum brengen verplaatst de overlast alleen maar.Beeld Robin Utrecht/ANP

Het nieuwe collegeakkoord Een nieuwe lente en een nieuw ­geluid is gepresenteerd. De paragraaf 'Balans in de Stad', bevat ­plannen om de drukte in de stad te beheersen.

"Amsterdam pakt drukte radicaal aan," kopte deze krant twee ­weken geleden, toen deze plannen bekend werden. "Was dat maar waar," dachten wij, ondernemers in de Zouthaven. Het nieuwe college presenteert met veel aplomb plannen om de stad weer leefbaar te maken en de drukte in te palmen.

Chaotische situaties
In werkelijkheid wordt de drukte niet aangepakt, maar worden de problemen verplaatst van het centrum naar de randen van het centrum. Dat ondervinden wij in de Zouthaven nu al dagelijks aan den lijve.

Eén van de plannen van het nieuwe en het oude college is een verplaatsing van de rondvaartboten (en touringcars) vanuit het centrum naar de Zouthaven. Dit kleine haventje bij het Muziekgebouw is niet berekend op het aantal rondvaartboten dat het te verwerken krijgt, met chaotische situaties op het water tot gevolg.

Daarnaast is het Zouthavengebied ongeschikt om het grote aantal touringcars van dienst te zijn voor de aankomst en het vertrek van de rondvaartpassagiers. De verwachting is dat er deze zomer al meer dan 5000 rondvaartpassagiers per dag moeten worden verwerkt.

Dat betekent dat er ongeveer 200 extra touringcars per dag in het Zouthavengebied moeten stoppen. Dat kan deels gebeuren in de parkeergarage van de cruiseterminal PTA.

Maar daar moet betaald worden voor parkeren, iets waar de busmaatschappijen niet toe bereid zijn. Bovendien is de parkeergarage van de PTA maar beperkt beschikbaar.

Geïrriteerde chauffeurs
U raadt het al, de zomermaanden zijn namelijk ook de drukste maanden voor de PTA. Van mei tot en met september handelt de terminal veel cruiseschepen af. Gemiddeld een schip per dag. Op dagen dat er cruiseschepen liggen, kunnen de touringcars niet terecht in de PTA-garage en moeten deze elders in het gebied staan.

Albert Rouwendal is directeur van het Mövenpick hotel. Beeld -
Albert Rouwendal is directeur van het Mövenpick hotel.Beeld -

Dit levert extra verkeersdruk op in dit toch al drukke stukje Amsterdam. Met enige regelmaat duurt een autorit van de Piet Heintunnel naar de Piet Heinkade (een stuk van nog geen 1,5 kilometer) in de ochtendspits een half uur.

De S100, één van de belangrijke Oost-West verbindingen voor Amsterdam, staat dan muurvast. Ook zonder dat er cruiseschepen aan de kade liggen.

Als straks de vernieuwing van de voorkant van het station (knip Prins Hendrikkade) een feit is, zal de verkeersdruk op de S100 nog verder toenemen.

Bovendien ontstaan op de Piet Hein­kade gevaarlijke situaties met geïrriteerde taxi-, bus- en vrachtwagenchauffeurs en wandelende cruiseschip- en rondvaartpassagiers.

Een bijkomend effect is dat de bedrijven en culturele ­instellingen aan de Piet Heinkade voor leveranciers en bezoekers regelmatig vrijwel onbereikbaar worden met alle economische schade van dien.

Kort geding
Als ondernemingsvereniging Zouthaven hebben wij keer op keer bij het College bezwaar aangetekend tegen de komst van het TTR (Transferpunt Touringcars Rondvaart) naar de Zouthaven.

Boudewijn Berentsen is zakelijk leider van het Muziekgebouw aan 't IJ. Beeld -
Boudewijn Berentsen is zakelijk leider van het Muziekgebouw aan 't IJ.Beeld -

Op 6 juni komt de uitspraak in ons kort geding van 23 mei bij de rechtbank. Dat proces voeren we omdat de gemeente de besluiten over het TTR nu al uitvoert, terwijl er nog niet gereageerd is op onze bezwaarschriften.

Het nieuwe college lost ondanks alle stoer gepresenteerde plannen dus geen drukteproblemen op, maar verplaatst de problemen alleen maar. Dat zal juist aan de randen van het centrum de komende jaren goed merkbaar zijn.

De echte oplossing ligt in het structureel en gecoördineerd terugdringen van de drukte in de binnenstad zonder dat dit in andere delen van Amsterdam tot overlast leidt, maar dat is blijkbaar zelfs in een links college onbespreekbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden