Verouderd en chaotisch Muntplein voor maanden een bouwput

Auto's en fietsers kunnen vanaf maandag niet meer over het Muntplein. Het werk vormt de opmaat voor een totale herinrichting van het verouderde plein. Een opmaat en een vuurproef.

Beeld Het Parool

Het is de moeder aller verkeersknooppunten en vanaf maandag ligt ie eruit. Het Muntplein gaat op de schop. Volledig. Bijna drie maanden, ten minste tot eind november, kunnen alleen voetgangers kruip door, sluip door het plein oversteken. Fietsers en auto's zullen het ultieme centrum van de stad op een andere manier moeten doorkruisen. In de jaren die volgen zullen Muntplein en Rokin trouwens ook een bouwput zijn.

De werkzaamheden van maandag zijn onderdeel van de tweede fase van de Rode Loper, het project waarmee de entree van de stad, zeg maar het dak van de Noord/Zuidlijn, wordt aangepakt. Eerder dit jaar werd de eerste fase afgerond: het Damrak kreeg een make-over, een herinrichting die het stukje stad tussen Centraal Station en Dam een 'hoogwaardiger aanzien' moest geven.

Onoverzichtelijke kluwen
De werkzaamheden van komende maanden draaien vooral om de aanleg van nieuwe tramsporen. Vanaf januari 2016 is het de beurt aan het stuk tussen de Munt en de Olieslagerssteeg dat dan opnieuw wordt bestraat. Na april van dat jaar volgen de oostzijde van het Rokin en de verdere inrichting van de Munt. Doel: Munt en Rokin moeten in 2017 overzichtelijk en veilig zijn, met veel ruimte voor voetgangers en fietsers.

Het klinkt als een kwestie van nogal drastisch onderhoud, maar de plannen voor het Muntplein liegen er niet om. Het plein kan autoverkeer niet meer verwerken, waardoor zich regelmatig lange rijen van wachtende auto's vormen bij het Singel en de Nieuwe Doelenstraat. Wie er op een willekeurig moment een kijkje neemt ziet een onoverzichtelijke kluwen van verkeersstromen: auto's en trams, fietsers en voetgangers, het krioelt er allemaal door elkaar.

Aorta
Afgelopen april bepaalde de gemeenteraad na jaren van overleg en onderzoek dat er resoluut moest worden heringericht. Het Singel wordt (in elk geval deels) autovrij, de Amstel wordt eenrichtingsverkeer. De plannen behelzen ook een afsluiting van de kop van de Vijzelstraat voor auto's, een maatregel die op veel verzet stuit. Met name buurtbewoners in de omliggende straten vrezen voor sluipverkeer.

Het CDA in de gemeenteraad is kritisch: 'We sluiten de aorta af en leiden al het verkeer door de haarvaatjes van de stad. Dream on.'

De werkzaamheden de komende maanden zijn een vuurproef: lopen de straten rond de Munt vast of mijdt het autoverkeer de binnenstad?

Aanpak van het Muntplein moet een einde maken aan de kluwen van verkeersstromen. Beeld Floris Lok
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden