Plus

Vernieuwing winkelcentrum Amstelveen komt niet van de grond

Stadshart Amstelveen moet dringend worden opgeknapt, vindt de eigenaar. Ook om weer een alternatief te worden voor het drukke Amsterdam. Maar snel gaat het niet.

Amstelveen gold begin deze eeuw als het winkel­walhalla van de regio. Inmiddels druppelen klanten wegBeeld Charlotte Odijk

Een varkentje. Heb je voor honderden miljoenen stadshart in je boekhouding staan, draait alles plots om een bronzen zwijntje. Decennialang was het bronzen beeldje dé attractie van het Amstelveense winkelcentrum, tot het plotseling door de eigenaar werd verbannen naar een tochtige uithoek van het winkelcentrum, waarna de hele gemeente zich ermee ging bemoeien. Tot in de gemeenteraad aan toe.

En dat terwijl het Amstelveense Stadshart, met bijna 100.000 vierkante meter winkelvloer, waarvan 80 procent in handen van Unibail-Rodamco, op een kruispunt staat, volgens Dimphy van Wijk, ontwikkelmanager bij de Frans-Nederlandse winkelvastgoedgigant. Het blijft óf een belangrijk winkelcentrum dat bezoekers uit de hele regio trekt, óf het valt terug tot buurtwinkelcentrum voor inwoners van de Amsterdamse voorstad.

Winkelwalhalla
Amstelveen gold begin deze eeuw als het winkelwalhalla van de regio. Inmiddels druppelen klanten weg, onder meer naar de Amsterdamse binnenstad, waar de ene na de andere flagshipstore neerstrijkt, naar het pas heropende Gelderlandplein of zelfs naar Hoofddorp, want daar hebben ze wel een Primark.

"Winkelen is al lang geen jacht meer op producten," zegt Van Wijk, "maar ook vrijetijdsbesteding. Alleen maar winkels aanbieden werkt niet meer. Er moet in winkelgebieden ook iets te doen zijn. Daar is ruimte voor nodig." En die ruimte ontbreekt in Amstelveen. Het aantal bezoekers staat mede daardoor onder druk. "Er moet wat gebeuren aan het Stadshart." Daartoe ligt al jaren 200 miljoen euro klaar.

Onlogische looproutes
Grootste barrière is de indeling van het centrum, dat ondanks rigoureuze nieuwbouw eind jaren negentig nog altijd is gebaseerd op de oorspronkelijke plattegrond met veelal nauwe straatjes, kleine winkelruimtes en onlogische looproutes met veel 'koude punten' waar passanten wegblijven.

Impressie van de verbouwing die Unibail-Rodamco voor ogen heeftBeeld Unibail-Rodamco

"Er zijn heel wat ondernemers die naar Stadshart Amstelveen willen komen," zegt Van Wijk, "ook grote internationale retailers. Partijen als Primark en Action, maar ook bioscoopexploitanten Pathé en Kinepolis hebben interesse. Alleen kunnen we ze geen plek bieden omdat de aantrekkelijke winkels met hoge puien, diepe winkelvloeren en meerdere verdiepingen, op zijn. Wat rest is klein, laag en achterhaald. Amstelveen barst uit zijn voegen."

'Niemandsland'
Unibail wilde aanvankelijk een groot gebaar in Amstelveen. Er moest een compleet nieuw Stadshart komen, deels op de plek waar woningen en het lokale politiebureau staan. Drie jaar geleden sneefden die plannen in een volksopstand waardoor ook de gemeente Amstelveen haar medewerking introk.

Unibail stapt sinds de ophef op kousenvoeten door Amstelveen. "We denken nog steeds na over herontwikkeling van het Stadshart," zegt Van Wijk, "maar daarbij kijken we naar andere opties en pakken we de veranderingen in delen aan."

Zo wil Unibail-Rodamco eerst het 'niemandsland' overkappen, een van de onherbergzame pleinen van het winkelcentrum. Een glazen dak van 140 meter lang boven een stukje Rembrandtweg moet meteen de twee grootste losse delen van het centrum aan koppelen. Daaronder is plek voor nieuwe winkels en een horecaplein.

Binnen de grenzen
"We zijn daarover nu in gesprek met alle betrokkenen: bewoners, ondernemers en gemeente. Op basis daarvan vragen we een vergunning aan." Juli volgend jaar moet, als het aan Unibail ligt de bouw beginnen, november 2018 kan de ingreep dan klaar zijn.

Stadshartwethouder Herbert Raat legt zich nog niet op een termijn vast. "Het gaat om gemeentegrond die we daarvoor aan Unibail moeten verkopen. We moeten dat heel zorgvuldig doen. Unibail moet er eerst uitkomen met omwonenden en winkeliers en daarna moet de gemeenteraad nog akkoord gaan."

Uiteindelijk zal ook het lastigste deel van het Stadshart op de schop moeten. Uitbreidingsplannen ten koste van het woonwijkje zijn volgens Van Wijk 'absoluut van tafel'. "We denken na over andere opties, bijvoorbeeld herontwikkeling binnen de huidige grenzen."

Vermenging
Volgens Raat veroorzaakt het bedrijf 'verwarring' door tientallen woningen in bezit te houden via de neutraal klinkende dochter Woningmaatschappij Noord-Holland. Ook sloop en nieuwbouw binnen de grenzen van het winkelcentrum heeft volgens hem gevolgen.

"Ook boven het oudste deel van het winkelcentrum wonen mensen; Unibail zal er eerst met hen uit moeten komen. Ik geloof niet in het afbreken van woningen voor winkels. Juist de vermenging van wonen, winkelen, werken en cultuur is in een stadscentrum heel erg belangrijk."

Hudson's Bay

Waar Unibail-Rodamco al jaren ploetert in Amstelveen, gaat vastgoedgigant ASR er wel rigoureus aan de slag. De eigenaar van het voormalige V&D-pand dat naast Unibails Stadshart staat, gaat de uit 1972 stammende kolos tot op het bot strippen en opnieuw opbouwen.

Het grindtegelbruine pand van 25.000 vierkante meter staat bijna een jaar leeg. In 2018 trekt het Canadese Hudson's Bay in het pand, waarvoor het Amsterdamse architectenbureau Rijnboutt een compleet nieuwe glazen gevel heeft ontworpen. Ook komen er woningen en aanvullende winkelruimte in het complex.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden