Verlies Ajax door mislopen Champions League

Ajax heeft het mislopen van de Champions League vorig seizoen moeten bekopen met rode cijfers.

Ajax hield 12,6 miljoen euro over aan de verkoop van spelers, onder meer Viktor Fischer.Beeld anp

Dat positieve resultaten op het veld leiden tot positieve resultaten op financieel vlak voelt Ajax na afgelopen seizoen in eigen portemonnee. Ajax plaatste zich een jaar geleden niet voor de Champions League door op schlemielige wijze van het Oostenrijkse Rapid Wien te verliezen. Bij dat Europese voetbaltoernooi liggen de miljoenen voor het grijpen.

In het boekjaar, dat op 30 juni werd afgesloten, greep Ajax naast het geld uit de televisierechten, premies en kaartverkoop rond de Champions League. Het is voor het eerst in vijf jaar tijd dat Ajax geen zwarte cijfers noteerde. De prijzenpot en marketingpool van het miljoenentoernooi was vijf jaar lang een stevig fundament voor de bankrekening van financieel directeur Jeroen Slop.

Alleen al aan premies verdiende de club 6,5 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Tel daarbij de lagere inkomsten op die voortvloeien uit de mindere tegenstanders in de Europa League, het tweede Europese voetbaltoernooi waar Ajax op was aangewezen. Molde FC en FK Jablonec als opponent leverden minder geld op bij de kaartverkoop op dan Paris Saint-Germain en FC Barcelona in de Champions League het seizoen daarvoor.

Het transfergeld uit de miljoenverkopen van onder anderen spelers Viktor Fischer, Kolbeinn Sigthòrsson en Ricardo Kishna konden het financiële gat ook niet dichten.

De netto omzet is ten opzichte van het boekjaar eerder gedaald van 105,4 miljoen euro naar 93,4 miljoen euro. In dat jaar is Ajax zes wedstrijden actief geweest in de Champions League.

Kaartverkoop
In de nationale competities zag Ajax het afgelopen seizoen de losse kaartverkoop stijgen. De club verdiende 1,1 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Het aantal seizoenkaarten nam wel af. 2.139 supporters haakten af waardoor Ajax 0,4 miljoen minder verdiende aan seizoenskaarten dan in het seizoen 2014/2015. Ook de omzet uit skyboxplaatsen daalde.

Op het gebied van sponsoring deed Ajax goede zaken. De omzet steeg met 4,3 miljoen euro naar 26,7 miljoen euro. Met sponsoren CST en Jupiler werden verbeterde afspraken gemaakt en met Gatorade/Pepsi en Abax sloot Ajax nieuwe contracten.

De klappers die Ajax maakte door de verkoop Jasper Cillessen aan FC Barcelona (13 miljoen euro) en Arek Milik aan SSC Napoli (32 miljoen euro) worden pas in het volgende financiële jaar meegenomen. Ondanks het wederom missen van de Champions League hoopt Ajax het volgende boekjaar positief af te kunnen sluiten. De transfers van Cillessen en Milik zijn daarbij doorslaggevend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden