Plus

Verliefd op die dramatische ogen

De Britse kunstenares Gill Button werkte twee weken in het torentje van de Bijenkorf in Amsterdam. Het resultaat: 32 dromerige inkttekeningen van Mata Hari en levensgrote olieverfdoeken in de etalage.

Designer's InspirationBeeld Gill Button

Om goed werk te leveren moet ze in de juiste sfeer geraken, bijna een meditatieve stemming, zegt Gill Button (43). Zo komt er soms dagenlang niets uit haar handen, terwijl ze op een goede dag zomaar zes of zeven inkt­tekeningen produceert.

Zo geschiedde ook in het torenkamertje van de Bijenkorf, waar ze in januari twee weken verbleef in het kader van artist-in-residenceprogramma Room On The Roof. Kunstenaars kunnen daar, als een Pluk van de Petteflet, hoog boven de stad, tot nieuwe ideeën en projecten komen, die in de winkel en online worden gepresenteerd.

Emotionele band
Button koos Mata Hari als onderwerp, de Friese exotische danseres die honderd jaar geleden in het Franse Vincennes, bij Parijs, werd geëxecuteerd op verdenking van spionage en hoogverraad. Het resulteerde in 32 inkttekeningen, die te zien zijn in het trappenhuis van het warenhuis en tot 3 juni bij de klantenservice kunnen worden gekocht. Allemaal unieke stuks.

Eigenlijk waren het 33 werken; Button hield er één achter voor zichzelf: een tekening van Hari's dochter Louise Jeanne, die in een tehuis opgroeide. "Ik kon er geen afstand van doen. Niet dat het de beste tekening was, maar ik had er een emotionele band mee."

Zo heeft ze nog altijd spijt van de verkoop van een inkttekening die ze Anabel noemde, nu afgedrukt op haar visitekaartje. "Ik heb het te snel verkocht, er was niet genoeg tijd voor reflectie. Anabel, overigens een fictief persoon, woont nu in Schotland. I hope she's happy."

Verliefdheid
Die connectie, of beter gezegd verliefdheid, heeft Button vaker bij haar inkttekeningen dan bij haar olieverfschilderijen, omdat het werken met inkt intiemer is en vele technische uitdagingen met zich meebrengt; inkt 'kruipt' overal heen. "Je kunt inkt niet controleren, dus dat moet je ook niet proberen. Daarnaast is timing erg belangrijk, verschillende papiersoorten vragen om andere droogtijden en waterdosering. Je moet echt het juiste ritme te pakken krijgen."

In het witte kamertje hoog boven de Dam dook de Britse in het tumultueuze leven van Mata Hari. Ze maakte ook portretten van haar echtgenoot, Knil-kapitein Rudolph MacLeod, en zoontje Norman John, die op zijn tweede stierf, waarschijnlijk door vergiftiging.

Ook een interpretatie van de laatste foto van Hari, op de ochtend dat ze werd geëxecuteerd, ontbreekt niet. "Eind januari, na die twee weken in het torentje, ben ik naar de plek gegaan waar ze voor het vuurpeloton stond en heb er een tijdje rondgelopen. Daar had ik echt behoefte aan."

Modetrends
Haar kleurrijke olieverfschilderijen zijn even­eens gewild onder verzamelaars. Het was de techniek die ze koos om de trends voor het voorjaar/zomerseizoen van de Bijenkorf, genaamd The Art of Overdressing, te illustreren. Het werk is zowel groot in de etalages van het warenhuis als in de catalogus te zien. Mode speelt meestal geen belangrijke rol in haar werk. "Ik maak simpelweg portretten en soms dragen mijn onderwerpen fantastische kleren."

Na haar afstuderen aan de Royal Academy of Arts in Londen, werkte ze vijftien jaar commercieel en digitaal voor onder andere British Airways, de BBC en de Verenigde Naties, waarna ze besloot terug te gaan naar haar roots.

"Fysiek kon ik het niet meer opbrengen, het voelde niet eerlijk meer, ik had zo'n behoefte om weer met de hand te werken." Ze haalde haar website uit de lucht en begon een Tumblrpagina. Later volgde Instagram en toen ging het lopen. Ze kreeg een kleine opdracht voor Gucci.

Luxeprobleem
En toen belde Dries Van Noten. Zijn herfst/wintercollectie 2016, met als thema de excentrieke Italiaanse markiezin Casati, leek geschapen voor het dromerige, mysterieuze werk van Button. Ze verzorgde met de hand alle 1200 uitnodigingen voor de show, visagist Peter Philips liet zich voor de modellen inspireren door Buttons donkere dramatische ogen op de inkttekeningen en Van Noten zette haar werk levensgroot in etalages van zijn winkels, van Parijs tot Tokio.

Inmiddels is Button een bekende in de mode­wereld. Vorige maand stonden nog een aantal tekeningen van haar in de Duitse Vogue. Thuis in Sevenoaks, 20 minuten van Londen, waar Button woont met haar partner en twee katten, probeert ze zo veel mogelijk tijd in haar studio door te brengen.

Voor een expositie in april in Brussel werkt ze hard aan een serie over Greta Garbo, aanbiedingen voor soloshows zijn er genoeg. "Ik heb een luxeprobleem, ik heb nauwelijks een archief opgebouwd, bijna al mijn werk wordt meteen verkocht. De James Freeman Gallery, die me vertegenwoordigt in Londen, belt regelmatig met een noodkreet: 'We need more stuff'."

Think PinkBeeld Gill Button

100 x Van Noten
Dries Van Notenfans, opgelet! De Belgische ontwerper viert zijn 100ste show met The Silent Archive of 100 Shows. Elke dag, 100 dagen achtereen, is op zijn website een video te zien van één van zijn shows uit het verleden (mannen of vrouwen), in willekeurig volgorde. Mét originele soundtrack blijft de video 24 uur te zien, van middernacht tot middernacht, daarna zonder geluid. Een heerlijke reis door de tijd.
Driesvannoten.be

Beckham jong
De Amerikaanse warenhuisketen Target is een samenwerking aangegaan met Victoria Beckham. De limited edition voorjaarscollectie is gebaseerd op Victoria Victoria, Beckhams tweede lijn, en vanaf 9 april verkrijgbaar. Voor het eerst brengt ze ook een kinderlijn uit voor meisjes, peuters en baby's. (Prijzen variërend van $6-$70) Een aantal stuks uit de collectie zal ook te koop zijn via ­Victoriabeckham.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden