Update

Verlenging A4 kan van start gaan

De Raad van State heeft vanochtend het bezwaar tegen de aanleg van de snelweg A4 tussen Delft en en Schiedam van tafel geveegd. Rijkswaterstaat mag nu dus beginnen met het doortrekken van de A4 van Delft naar Schiedam.

ANP/Redactie
© ANP Beeld
© ANP

Verscheidene milieuorganisaties waaronder Milieudefensie en bewoners van het gebied tekenden vorig jaar bezwaar aan tegen het tracébesluit A4 waar toenmalig minister Camiel Eurlings van Verkeer zijn handtekening onder zette. Zij vreesden geluidsoverlast, een verminderde luchtkwaliteit en nadelige gevolgen voor het natuurgebied Midden-Delfland.

Met het besluit van de Raad van State lijkt er een einde te komen aan decennialang gesteggel over het stuk snelweg. Milieuorganisaties en inwoners zijn fel tegen. Ook de gemeenten Schiedam en Delft zagen de verlenging niet zitten. Eurlings noemde het project vorig jaar nog 'een icoon van vertraging en bestuurlijke ellende'.

Met het doortrekken van de A4 van Delft naar Schiedam ontstaat er een extra verbinding tussen Den Haag en Rotterdam. Als de schop dit jaar nog in de grond gaat, kan de nieuwe snelweg naar verwachting in 2015 in gebruik worden genomen.

Infrastructuur
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) is 'enorm blij' met de uitspraak. 'Na 50 jaar praten kan de schop de grond in. Dat is geweldig voor de weggebruikers, de mensen in het gebied, de Randstad en de economie', aldus de bewindsvrouw.

Ze trekt bijna 900 miljoen euro uit voor de aanleg van het 7 kilometer lange traject door natuurgebied Midden-Delfland. De weg wordt daarom verdiept aangelegd, er komt een tunnel bij Schiedam en ook wordt nieuwe natuur gerealiseerd.

Vermindering files
Het bedrijfsleven in Zuid-Holland heeft verheugd gereageerd op het groene licht. De sector verwacht dat de files tussen Den Haag en Rotterdam aanzienlijk zullen verminderen. Het doortrekken van de A4 betekent een extra verbinding tussen de twee steden en moet de drukbereden A13 ontlasten.

'Hiermee komt een einde aan een halve eeuw discussie', aldus de bedrijven in een gezamenlijke reactie.

Ook de provincie Zuid-Holland is blij met het besluit. 'Een gebied van 7 vierkante kilometer tussen Delft en Schiedam krijgt een enorme impuls', zegt gedeputeerde Ingrid de Bondt van Verkeer en Vervoer.

Teleurstelling
Milieuorganisaties reageren bedrukt op het besluit. Het samenwerkingsverband 'Hoezo Midden-Delfland snelweg', dat namens de milieuclubs bij de RvS bezwaar maakte tegen het tracébesluit, vindt dat met de nieuwe snelweg de 'groene long van de Randstad' op onacceptabele wijze wordt aangetast. De milieuclubs noemen het besluit 'droevig en teleurstellend'.

Milieudefensie valt over het oordeel van de raad dat de luchtkwaliteit in het tracébesluit voldoende gewaarborgd is. Volgens de milieuorganisatie is de uitstoot van gassen zoals berekend door de minister niet realistisch. In werkelijkheid ligt die veel hoger, onder meer omdat in het tracébesluit nog wordt uitgegaan van de kilometerheffing, hoewel die maatregel inmiddels van de baan is, zegt Milieudefensie.

'Vanaf dag één dat de A4 Midden-Delfland wordt geopend zullen de luchtkwaliteitsnormen op het Kethelplein worden overschreden met alle gevolgen van dien voor de gezondheid van direct omwonenden', aldus Milieudefensie.

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden