Verkoop Fairtrade-koffie explodeert

Nederlanders kochten vorig jaar flink meer Fairtrade-koffie. De verkoop van koffie met het keurmerk van de Stichting Max Havelaar is met 28 procent gestegen. Dit komt neer op een totaal volume van 5,2 miljoen kilo, oftewel 2 miljoen kopjes Fairtrade-koffie per dag.

null Beeld anp
Beeld anp

De toename komt voornamelijk doordat de koffie met het Fairtrade-logo sinds eind 2012 ook bij supermarktketens Plus en Deen in de schappen is komen te liggen.

In totaal werd er vorig jaar voor 197 miljoen euro aan Fairtrade-producten verkocht, 5 procent meer dan in 2012. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die werken met Fairtrade ontvingen daarvoor ruim 5,4 miljoen euro aan ontwikkelingspremie bovenop de marktprijs.

Niet bij alle Fairtrade-producten was sprake van een toename in de verkopen. Van Fairtrade-bananen gingen er vorig jaar juist minder over de toonbank. Dat komt doordat de supermarkten Emté en Coop zijn gestopt met de verkoop van uitsluitend Fairtrade-bananen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden