Plus

Verkeersinfarcten rond de stad gaan vaker voorkomen

Een relatief onschuldig brandje in de Schipholtunnel verlamde het verkeer tot in de Amsterdamse binnenstad. Het overbelaste wegennet is uiterst kwetsbaar. 'Je dondert zo over het randje heen.'

De A10 Zuid richting Den Haag (links op de foto) maandagavond Beeld anp
De A10 Zuid richting Den Haag (links op de foto) maandagavondBeeld anp

Verkeersinfarcten die vergelijkbaar zijn met de gigantische files die maandagavond ontstonden in en rond Amsterdam, zullen in de toekomst vaker voorkomen. Het wegennet rond de stad wordt structureel overbelast, waardoor ook bij relatief kleine verstoringen grote problemen ontstaan.

De snelwegen rond de stad worden de afgelopen decennia meer en meer gebruikt, zegt Christiaan Kwantes van verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng. "De crisis leverde even een dipje op, maar als je die niet mee­rekent, is er sprake van een gestage groei van het autoverkeer rond Amsterdam."

Meer asfalt heeft geen zin, zegt verkeerskundige Walther Ploos van Amstel. "Het wegennet is robuust genoeg, daar zijn miljarden euro's in geïnvesteerd de afgelopen jaren. Maar we zitten op het randje en er hoeft maar iets te gebeuren en we donderen over dat randje heen."

Kwantes: "Het is een labiel systeem waarbij een kleine botsing kan leiden tot een heus verkeersinfarct."

Kettingreactie
Die enorme kwetsbaarheid bleek maandagmiddag toen een brandje in een vluchtweg van de Schipholtunnel ertoe leidde dat veiligheidscamera's kapotgingen en de tunnel werd gesloten voor auto's.

Dit zette een kettingreactie in gang: de A4 werd afgesloten en verkeer naar Den Haag vanuit Amsterdam werd omgeleid, met een zware avondspits als gevolg.

Tot aan de kruising met de Kinkerstraat stond het verkeer op de centrumring vast en ook op andere uitvalswegen hoopten de auto's zich op. Veel bus- en tram­lijnen hadden last van de drukte.

Dat de gevolgen zich deden voelen tot in de stad, is veelzeggend, aldus Kwantes.

Rond de snelwegen is misschien nog bij te bouwen, zegt hij. "Maar met een paar stroken erbij op het hoofdwegennet los je het probleem niet op: dan loopt het zoals gisteren vast ín de stad, want daar kun je wegen niet verbreden. De tijd dat Amsterdam brede wegen als de Wibautstraat gaat aanleggen, komt niet meer terug."

Asfalt voor de spits
Automobilisten zullen hun reisgedrag moeten veranderen, zeggen de deskundigen. "De capaciteit van het wegennet is op zichzelf voldoende," aldus Kwantes. "Als je bijbouwt, doe je dat uitsluitend voor de spitsperiode: de rest van de dag wordt het asfalt nauwelijks gebruikt."

Dat zal een kwestie van wennen worden, zegt Ploos van Amstel. "Maar het probleem is oplosbaar. De eerste zeshonderd auto's achter een incident staan vast, daar is niet veel aan te doen. Maar al die andere automobilisten rijden willens en weten de drukte in. Als zij ervoor kiezen de auto te laten staan en de trein te nemen, scheelt dat al enorm."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden