Plus

Vergroening moet de Reguliersdwars erbovenop helpen

Zonder het roze of regenboogimago af te schudden, wordt de Reguliersdwarsstraat steeds groener.

De klimplanten aan de gevels en de bloemen in de geveltuinen zijn mede uitgekozen op hun soms ronduit stoute naam: Duitse Pijp, Slaapkamergeluk, Kuisheidsplant Beeld Floris Lok

De 're-branding' van de ­Reguliersdwarsstraat als Secret Village trok vorig jaar zomer flink de aandacht. Wilde de homo-uitgaansstraat zichzelf een ander imago aanmeten? Dat was nogal wat voor 'de Reguliers', lange tijd misschien wel de bekendste gaystraat ter ­wereld.

De storm ging snel weer liggen. De ommezwaai werd opgevat als de bevestiging van een beweging die al langer gaande was. Al sinds de dood van horecatycoon Sjoerd Kooistra in 2010 en de teloorgang van Amsterdam als gay capital van de wereld zat de straat in het slop. De ondernemersvereniging haastte zich te zeggen dat het zeker niet de bedoeling was de straat 'tuttig' te maken. Een leuke mix, dat moest het zijn.

Tolerante huiskamer
Dat is ook de achterliggende gedachte van het groene project­bureau Green City Buzz, dat de straat sinds anderhalf jaar onder handen neemt en in december 2018 klaar is. De Reguliers moet 'een tolerante huiskamer' zijn, een fijne, veilige plek, een third place als alternatief tussen thuis en het werk.

"Open-minded. Niet per se voor homo's, maar voor iedereen," zegt Tanja van der Knoop van Green City Buzz. "Het is niet alleen een homo­plek, desalniettemin is het wereldwijd nog steeds iets speciaals."

Met dat speciale karakter van de straat wordt ook voorzichtig omgesprongen, bijvoorbeeld bij het aannemen van personeel door de horeca. "Je kunt hier niet komen werken als je niet lhbt-friendly bent."

1. Stoute planten

Groen moet het publiek de straat in trekken, vanaf de Bloemenmarkt aan het Singel bijvoorbeeld. De klimplanten aan de gevels en de bloemen in de geveltuinen zijn uitgekozen op de geuren en kleuren die ze in de straat brengen, maar ook op hun soms ronduit stoute naam: Duitse Pijp, Slaapkamergeluk, Kuisheidsplant.

Het blijft toch de Reguliersdwarsstraat - of Secret Village, zoals de straat wordt genoemd sinds de restyling. Zoals Tanja van der Knoop van het groene projectbureau Green City Buzz zegt: "Niet van dat saaie gemeentegroen."

De geveltuinen zijn stuk voor stuk verschillend ontworpen. Het groen heeft overigens best te lijden onder het uitgaanspubliek, een bierflesje, een peuk die wordt uitgedrukt. Dit voorjaar zijn nog duizend planten bijgeplaatst.

2. Groene daken

Beplanting op een plat dak houdt regenwater vast en zorgt binnen voor minder extreme temperaturen. Daarom wordt hardop gedacht aan groene daken en bijenkasten. Het dakgroen kan ook een brug slaan tussen het groen in de straat en de weelderige achtertuinen van de Herengracht aan de andere kant van het dak.

3. Afvalkar

Het is de bedoeling met een handkar van deur tot deur groenafval op te halen bij de horeca. De onder­nemers zelf merken op dat ze veel plastic weggooien. Voor een experiment wordt gedacht aan 3D-printers die ter plekke straat­meubilair kunnen maken van dat plastic.

4. Minder vuilniswagens

De straat krijgt een perscontainer waar de horeca op elk moment van de dag afval en zwerfvuil kwijt kan. Nu al komen er veel minder vuilniswagens in de straat. Door slim te kijken naar de contracten die de ­horeca heeft met afvalinzamelaars is het aantal vuilniswagens teruggebracht van 21 naar 4 per dag. Uit­eindelijk wil de straat naar 2 tot 4 vuilnisvrachten per week.

5. Compost en stadslandbouw

Het is de bedoeling etensresten als aparte afvalstroom op te halen bij de restaurants en kantoren. In een stuk tuin wordt daarvan compost gemaakt. Dat is dan weer mest voor de geveltuinen of voor de stadslandbouw die misschien al volgend jaar van de grond komt. Daar groeien dan wellicht kruiden, groenten en oesterzwammen die in de horeca op de borden belanden.

6. Leveranciers

De stroom leveranciers is de straat ook een doorn in het oog. Daarom zou hier een microdistributie­centrum moeten komen waardoor nog maar enkele vrachtwagens de straat indraaien.

Van daaruit zouden fietskoeriers de lading moeten verdelen, ook over andere delen van de binnenstad overigens. Met bovendien een grote koelcel die het mogelijk maakt dat de horeca ingrediënten pakken op het moment dat het hun uitkomt. Ook dat maakt veel bestelbusjes van groothandels overbodig.

7. Deeleconomie

Horecaondernemers lenen elkaar nu al hun ladder of slijptol. Daarvoor komt ook een lokale groep van uitleenwebsite Peerby. Via de gemeente wordt ingezet op een station voor deelfietsen in de buurt.

8. Valet parking voor fietsen

Lukraak gestalde fietsen zorgen voor verrommeling van het straatbeeld. Daarom komen er volgend jaar zo goed als zeker driehonderd fietsparkeerplekken in één van de kelders in de straat.

Volgende maand wordt geëxperimenteerd met bike butlers die de fiets aanpakken en netjes wegzetten in de fietsenstalling in de Vijzelstraat of de nachtelijke pop-upfietsenrekken aan de Bloemenmarkt.

9. Gastheren en gastvrouwen

Vooral bij evenementen experimenteert Secret Village met guides die het publiek ontvangen. Dat valt niet vanzelf in goede aarde: gasten hebben geen tijd en vermoeden dat ze met straatverkopers te maken hebben. Maar de welkomstboodschap is: "Als je hier je geld uitgeeft, draag je bij aan een groen stuk ­Amsterdam."

10. Energiebesparing

Met energiescans worden de horecapanden doorgelicht op zoek naar mogelijke besparingen. Daarbij gaat het om isolatie en zonne­panelen, maar ook om heel specifieke aanpassingen voor restaurants, zoals zuinige sfeerverlichting of vaatwassers die met warm water worden gevoed.

Vanuit Secret Village wordt ook gekeken naar mogelijkheden om gezamenlijk groot in te kopen, energiezuinige koelinstallaties bijvoorbeeld. Of lease­concepten die onder­nemers de hoge investering vooraf besparen.

11. Waterkar

Het groen in de straat moet ook worden bevloeid. Daarvoor werd vorig jaar al iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt gevonden. Maar waar Secret Village niet bij stilstond: de plantjes slorpten 1500 tot 2000 liter kraanwater per dag weg. Daarvoor wordt nu een waterkar gevuld met grachtenwater ­gebruikt.

12. Waterloze urinoirs

De horeca, maar ook de kantoren in de straat, hebben waterloze urinoirs ontdekt als manier om snel veel drinkwater te besparen. Per wc scheelt het tachtigduizend liter per jaar. Dus als de straat volgend jaar 25 van zulke urinoirs heeft gaat het al om
2 miljoen liter.

13. Openingstijden

Verruimde openingstijden zorgen voor meer leven in de straat. Vanouds wilde het pas 's avonds druk worden. Door samen te zorgen voor meer leven in de brouwerij moet de straat ook overdag, rond lunchtijd en als de kantoren leeglopen na werktijd, meer publiek trekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.