'Verdere groei Schiphol moet in het regeerakkoord'

Schiphol moet verder groeien. Volgens topman Jos Nijhuis moet groei na de verkiezingen in maart voor een nieuwe regering uitgangspunt worden in een nieuw regeringsakkoord.

De luchthaven zal dit jaar op slot gaan als de grens van een half miljoen starts en landingen is bereikt Beeld ANP

Dat zei Nijhuis maandagavond op de nieuwjaarsreceptie van de luchthaven. De luchthaven zal dit jaar namelijk op slot gaan als de grens van een half miljoen starts en landingen is bereikt, ene afspraak die in 2009 werd gemaakt.

Nijhuis legt zich erbij neer dat de luchthaven dit jaar op slot gaat, als het maximum afgesproken aantal vliegbewegingen is bereikt. "Tot 2021 weten we waar we aan toe zijn: 500.000 starts en landingen. Ook al is er meer vraag, dan zullen we 'nee' verkopen. Maar daarna moet groei mogelijk zijn op een andere manier dan de afgelopen jaren."

Oeverloos overleggen
"We moeten de manier waarop we tot afspraken komen over groei van de luchtvaart tegen het licht houden. Ik vind nog steeds dat we moeten stoppen met oeverloos overleggen met te veel partijen aan tafel. Het doel moet voorop staan."

Inmiddels bereidt Hans Alders, onder wiens leiding de luchthaven aan de huidige grenzen werd geklonken, al ruim een jaar achter gesloten deuren nieuwe overlegrondes voor over de toekomstige groei van de luchthaven.

Stoppen met kibbelen
Nijhuis wil het anders doen. "De toekomst van Schiphol kan niet in dichtgetimmerde afspraken en plannen worden vastgelegd. Die zijn al achterhaald voordat je op 'enter' hebt gedrukt. Een nieuwe manier van omgaan met elkaar zou voor iedereen goed zijn. Je kunt minder geluidsoverlast op verschillende manieren realiseren."

Hij wil dat de luchtvaartsector ophoudt onderling te kibbelen en als een front gaat optreden. "Overheden krijgen tegenstrijdige signalen en zien individuele belangen die boven gezamenlijk belang gaan. We verliezen nu vertrouwen in elkaar, in de overheid en we verliezen het vertrouwen van de overheid."

Te weinig beveiliging
Dat leidt er volgens de Schipholtopman toe dat het kabinet in plaats van de volgens hem 450 benodigde Marechausseeagenten extra voor de paspoortcontrole, er maar 135 beschikbaar stelt. En dat het kabinet onlangs weigerde een deel van de kosten die Schiphol (en uiteindelijk de reizigers) maakt voor veiligheidscontroles op zich te nemen.

"We krijgen niet de benodigde 190 miljoen euro, maar 'steun', wat dat ook betekent. Soms vraag ik me af hoe veel prioriteit veiligheid eigenlijk heeft."

Enorme passagiersgroei
Ook bij kabinet, provincie en gemeente mist hij eenheid. "Meer dan ooit heb ik in 2016 een eensluidende overheid gemist; bij de ontwikkelingen rondom veiligheid, de Marechaussee, maar ook bij woningbouw in de regio, de ontwikkeling van Lelystad Airport en de taxironselaars, dé schandvlek van Schiphol."

Volgens Nijhuis heeft de enorme passagiersgroei - 9 procent, naar bijna 64 miljoen - de luchthaven verrast en hield Schiphol vooral rekening met een lichte daling van het aantal reizigers. "We zijn net als economen te lang in de recessiemodus blijven hangen." Nijhuis wil die fout niet nog eens maken. "Want 2017 zal niet minder turbulent worden."

In april opent het vliegveld een nieuwe noodterminal om de groei op te vangen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden