Verbod op pro-anorexia shirts met slogan Kate Moss

In Groot-Brittannië is er een verbod op T-shirts voor kleine meisjes die anorexia promoten. Het gaat om T-shirts die bedrukt zijn met de slogan 'Niets smaakt zo goed als mager zijn', die Kate Moss in 2009 tot haar levensmotto benoemde.

null Beeld

In 2009 veroorzaakte het statement van Moss al een flinke mediastorm. Het model werd er toen van beschuldigd dat ze jonge meisjes aanzette tot het ontwikkelen van een eetstoornis.

Om dezelfde reden weert de Advertising Standards Authority nu ook de pro-anorexia T-shirts, die te koop aangeboden werden op de online shop Zazzle. Het bedrijf verkocht de T-shirts, die gemaakt werden door het Amerikaanse label Teen Modelling, in de maat van 10-jarige meisjes.

Verkeerd beeld
De verkoop van het 'blijf-mager T-shirt' werd onmiddellijk veroordeeld door campagnevoerders, inclusief de groepen 'Say No to Size Zero' en 'Beating Eating Disorders'. Volgens critici creëert het T-shirt bij jonge, beïnvloedbare meisjes een volledig verkeerd beeld van schoonheid en gezondheid.

De Advertising Standards Authority was het daar volledig mee eens en beschouwde het T-shirt als een gevaar, omdat het 'kinderen kan aanmoedigen om een ongezond lichaamsbeeld en een ongezonde relatie met eten te ontwikkelen. Omdat het fysieke, mentale en morele schade kan toebrengen aan kinderen, is de reclame geheel onverantwoord.'

Volwassenen
Zazzle werd dan ook gevraagd om onmiddellijk de televisiereclame van het scherm te halen, waarin jonge meisjes werden getoond die het bedrukte T-shirt droegen. Zazzle reageerde door de T-shirts voor kinderen niet meer aan te bieden. De versies voor volwassenen zijn wel nog steeds beschikbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden