'Verbied nachtvluchten boven Amsterdam'

Een verbod op nachtelijk vliegverkeer boven Amsterdam en maar enkele toestellen die per dag over de stad mogen vliegen. Dat eist bewonersgroep Platform Vliegoverlast Amsterdam.

Herman Stil
Bewonersgroepen eisen een onmiddellijk verbod op nachtvluchten boven Amsterdam en een beperking van het aantal vluchten overdag. Beeld Maarten Brante
Bewonersgroepen eisen een onmiddellijk verbod op nachtvluchten boven Amsterdam en een beperking van het aantal vluchten overdag.Beeld Maarten Brante

'Sinds een paar weken gebruikt Schiphol Amsterdam-West en -Zuid dag en nacht als uitvliegroute," zegt voorzitter Kees Weijer.

"De stad was al in gebruik als aanvliegroute, dwars over het historische centrum op enkele honderden meters hoogte. Nu stijgt regelmatig uren achtereen elke twee minuten een vliegtuig op over de stad. Het lawaai houdt ruim een minuut aan, waardoor een vrijwel aaneengesloten muur van geluid de wijde omgeving terroriseert. Naar schatting honderdduizenden mensen worden gehinderd in hun slaap en in hun dagelijkse activiteiten."

Groei
Het Platform eist nu dat de nachtvluchten over Amsterdam onmiddellijk worden gestaakt en dat het aantal vluchten overdag tot enkele per maand worden beperkt. In dat geval zouden andere bewoners rondom Schiphol juist méér overlast gaan ondervinden.

De oproep komt op een moment dat de groei van Schiphol explodeert.

Donderdag kondigde de luchthaven aan een tijdelijke vertrekhal te moeten bouwen om de enorme toename van het aantal reizigers in Europa op te vangen.

Grens van half miljoen
Dit jaar zullen er zo'n tien miljoen Europagangers meer zijn dan was verwacht. In de eerste acht maanden van dit jaar zijn al 42,5 miljoen mensen via Schiphol gereisd, 9,3 procent meer dan in de eerste acht maanden van 2015.

Als de groei in datzelfde tempo doorzet, bereikt de luchthaven over een jaar al de in het Aldersoverleg afgesproken grens van een half miljoen starts en landingen per jaar. Schipholtopman Jos Nijhuis riep eerder op om alvast maatregelen te treffen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) is daar niet op voorhand tegen.

Geluidhinder
Volgens bewonersvoorman Weijer zijn de eerste stappen al genomen.
"Schiphol werpt, samen met de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu, alles in de strijd om een oude rekenmethode over geluidoverlast overeind te houden, zodat de luchtvaart nauwelijks hinder ondervindt van wettelijke beperkingen."

Vorige maand moest Dijksma aan de Kamer erkennen dat de geluidshinder rondom Schiphol helemaal niet zo sterk is gedaald als tot dan was voorgespiegeld, omdat er verouderde berekeningen zijn gebruikt. Volgens haar is geen sprake van opzet en wordt gewerkt aan nieuwe geluidregels.

Weijer heeft er geen vertrouwen in. "De economische schade die de luchtvaart veroorzaakt, wordt steeds meer afgewenteld op omwonenden, samenleving en toekomstige generaties."

Door de grote drukte in de terminals moet Schiphol nu hals over kop een noodvertrekhal bouwen. Beeld anp
Door de grote drukte in de terminals moet Schiphol nu hals over kop een noodvertrekhal bouwen.Beeld anp

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden