'Verantwoordelijk' verdringt 'creatief' als modewoord op LinkedIn

Vorig jaar waren mensen nog massaal creatief op hun LinkedIn-profiel. Dit jaar is verantwoordelijk de belangrijkste eigenschap die mensen zichzelf toeschrijven op hun profiel. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie die LinkedIn doet onder de leden van het zakelijke sociale netwerk. Het woord verantwoordelijk werd twee keer zoveel gebruikt als strategisch en creatief, die de top-3 compleet maken.

null Beeld ANP
Beeld ANP

De website onderzocht de Engelstalige profielen van de ruim 259 miljoen leden. Vrijwel alle onderzochte landen hadden dezelfde woorden in de top-3 staan en ook nog in dezelfde volgorde.

Naast overeenkomsten waren er ook opvallende verschillen. Nederland was het enige land waar duurzaam terugkwam in de top-10. In Groot-Brittannië waren de sollicitanten ook nog enthousiast. Gepassioneerd waren ze alleen in de buurlanden Australië en Nieuw-Zeeland.

Uit het onderzoek bleek dat de woorden experimenteel, gemotiveerd, multinationaal en gespecialiseerd hun beste tijd hebben gehad en plaats hebben gemaakt voor strategisch, geduldig, expert, organisatorisch, gedreven en innovatief.

Bekijk hieronder alle onderzoeksresultaten van LinkedIn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden