Plus

Velsertunnel: een hoger dak en veiligere vluchtroute

De Velsertunnel onder het Noordzeekanaal gaat vrijdagavond voor negen maanden dicht. De tunnel is hard toe aan renovatie en wordt ook met twaalf centimeter verhoogd.

De VelsertunnelBeeld ANP

Zijn die vrachtwagens te hoog of is de Velser­tunnel gewoon te laag? Het antwoord is, flauw genoeg: een beetje van allebei. Want de maximumhoogte van vrachtwagens is vier meter, maar het dak van de tunnel bevindt zich al op 4,17 meter hoogte. Gevolg: als het veiligheidssysteem het niet vertrouwt en oordeelt dat er te weinig (of helemaal geen) speling is, gaan de alarmbellen af.

Op die momenten dat het allemaal écht niet meezit, is het één keer per zes minuten raak, zegt Ilkel Taner van Rijkswaterstaat. "De Velsertunnel is echt niet meer van deze tijd. Onder meer daarom gaan we hem twaalf centimeter verhogen."

Aangescherpte tunnelwetgeving
De Velsertunnel is met zijn zestig jaar de oudste snelwegtunnel van Nederland. Met de bouw werd begonnen tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar in 1942 werden de werkzaamheden ­afgebroken. Tussen 1952 en 1957 werd het werk aan de tunnel afgerond.

De verwachte levensduur, honderd jaar, is nog niet bereikt en dus is gekozen voor een ingrijpende renovatie. Want afgezien van de nodige slijtage en de verhoging van het dak, voldoet de tunnel in de huidige staat per 1 mei 2019 ook niet meer aan de aangescherpte tunnelwetgeving.

Hierbij gaat het niet alleen om de ventilatiesystemen, maar vooral ook om de vluchtwegen, zegt Taner. "De Velsertunnel heeft vooral verticale vluchtwegen. Wanneer er iets gebeurt, is het via allerlei ingewikkelde trappen mogelijk om uit te komen bovenop de tunnel, in de gebouwtjes die ook wel bekend staan als 'de hyacinten'. Maar volgens de nieuwe wetgeving mag dat niet meer: vluchtwegen moeten horizontaal zijn en dus evenwijdig lopen aan de tunnel­buizen."

Het is een ingrijpende operatie waarbij flink moet worden gebroken en gehakt: de renovatie zal alles bij elkaar negen maanden in beslag nemen. Negen maanden waarin beide buizen volledig zijn afgesloten en het verkeer onder meer via de naastgelegen Wijkertunnel zijn weg moet gaan vinden.

Alternatieve routes
Dat beide buizen tegelijk dichtgaan, betekent een behoorlijke belasting voor de alternatieve routes rond Beverwijk en Velsen. "Het verkeer wordt ook omgeleid via de A9 en ook de Wijkertunnel krijgt in beide richtingen een extra rijstrook. Verder hopen we dat mensen bijvoorbeeld de tijden waarop ze reizen kunnen aanpassen."

Velsertunnel negen maanden dichtBeeld Chantal van Wessel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden