Plus

Vele Hemels Boven de Zevende

Vele Hemels Boven de Zevende gaat over loskomen van een gezin, dat geen veilige haven was, maar een benauwende gevangenis.

Beeld Vele Hemels Boven de Zevende

Met een moeder als Jeanne (een rol van de altijd imponerende Viviane de Muynck) heb je als kind geen vijanden nodig. Wat een manipulerend monster is zij in de verfilming van Griet Op de Beecks roman Vele Hemels Boven de Zevende, waarmee de Vlaming Jan Matthys zijn speelfilmregiedebuut maakt.

Geen wonder dat Jeannes dochters, eind dertiger Eva (fraai kwetsbaar gespeeld door Brit Van Hoof) en begin veertiger Elsie (Sara De Roo), wankel in het leven staan.

Jeanne is een bekrompen dominante vrouw, die alles en iedereen kleineert met vileine opmerkingen en zichzelf altijd als slachtoffer ziet. De zeldzame keren dat iemand haar tegengas geeft, heeft ze de passief-agressieve klassieker 'Ik doe het toch nooit goed' paraat.

Liefdeloos gezinsleven
Vele hemels boven de zevende gaat over de destructieve invloed van een liefdeloos gezinsleven op kinderen. Elsie en Eva zijn al lang het ouderlijk huis uit, maar worstelen nog steeds met hun kille opvoeding.

De met een arts getrouwde Elsie, moeder van een vroegwijze dertienjarige dochter (Nell Cattryse), heeft het gevoel dat ze in het verkeerde leven zit. En Eva werkt aan 'een verbeterde versie' van zichzelf, omdat ze een echt leven wil.

Het klinkt allemaal nogal therapeutisch, wat niet verbaast, want Eva, die zich altijd wegcijfert voor anderen, loopt bij een psychiater. De man, die er met baardje en bril uitziet als het filmcliché van een therapeut, zegt open deuren als: "Iets dat in de weg zit, kun je veranderen."

Gruwelijk geheim
Vele Hemels Boven de Zevende, waarvoor Spinvis de introverte muziek schreef, gaat over loskomen van een gezin, dat geen veilige haven was, maar een benauwende gevangenis. Daarbij stapelt de film ellende op ­ellende, van alcoholisme tot eetstoornis, van overspel tot dodelijke ziekte, met als klap op de vuurpijl, we zijn tenslotte in een familietreurspel, een gruwelijk geheim en een tragische climax.

Elementen genoeg voor een aangrijpend melodrama, maar Vele Hemels Boven de Zevende wordt dat zelden. Dat ligt niet aan de uitstekende acteurs, maar aan het door Op de Beeck geschreven scenario, dat weinig aan de verbeelding overlaat en waarin de personages archetypische zetstukken (manipulerende moeder, gevoelige dochter, enzovoort) zijn.

Dit is zeker geen mislukte film, maar hij ontbeert wel psychologische diepgang.

Vele hemels boven de zevende

Regie Jan Matthys
Met Brit van Hoof, Viviane De Muynck
Te zien in Cinecenter, City, Eye, Fimhallen, Het Ketelhuis, Studio K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden