Veiling als breekijzer in huizenmarkt

AMSTERDAM - Ondernemers Marc Schröder en Michiel Muller willen de woningmarkt openbreken door huizen via internet te veilen. Diverse kopers kunnen tegelijkertijd bieden op één woning.Vandaag gaat internetveiling Bieden en Wonen van start met de verkoop van Bilderdijkstraat 40hs in Amsterdam, voor een prijs vanaf 280.000 euro.

Schröder verwacht dat zijn internetveiling grote gevolgen zal hebben voor de huizenmarkt. ''Over vijf jaar wordt tien procent van de woningen via internetveilingen verkocht. In het buitenland zijn deze systemen geaccepteerd en succesvol. De Nederlandse woningmarkt is nog erg traditioneel. Met deze innovatie kunnen we meer efficiëntie bewerkstelligen.''

Bieden en Wonen zal huizen aanbieden van diverse makelaars die zijn aangesloten bij makelaarsorganisatie NVM. De woningen verschijnen op Funda.nl. Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen en vervolgens op de veiling een bod uitbrengen. Na de eerste ronde blijft het hoogste bod staan. Vervolgens krijgen de deelnemers in ieder geval nog één kans dit bod te overtreffen. Als gedurende twee rondes geen hoger bod meer wordt uitgebracht, is het huis verkocht. Althans, als het bod hoger is dan de minimumprijs die de verkoper in gedachte had. Een notaris houdt toezicht op de biedingenstrijd.

''Wij hebben het systeem getest. In de praktijk is zo'n veiling binnen een uur afgelopen,'' aldus Schröder.

Volgens Schröder is deze internetveiling gunstig voor zowel de verkoper als de koper. De verkoper is verzekerd van meer dan één bieder. En kandidaatkopers weten zeker dat ze in ieder geval een bod mogen uitbrengen, iets wat in de huidige praktijk lang niet altijd het geval is. ''Zeker in een overspannen markt als Amsterdam staan veel huizenzoekers buitenspel, omdat er al een bod is uitgebracht, of omdat de onderhandelingen al gaande zijn.''

De winnaar van de veiling betaalt vijfhonderd euro aan Bieden en Wonen. Dit zijn extra kosten, die bij een traditionele verkoop niet voorkomen. ''Wij vinden dit een redelijk bedrag voor een transparante verkoop,'' aldus Schröder.

Schröder en Muller hebben al eerder traditionele markten op hun kop gezet. Met Route Mobiel vielen ze de Wegenwacht aan, de monopolist op de markt voor pechhulp. De ANWB raakte veel leden kwijt aan deze nieuwe uitdager. Het duo zat ook achter de onbemande tankstations van Tango. Met deze prijsvechter braken ze de benzinemarkt open.

www.biedenenwonen.nl



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden