Plus

Veiligheidsplatform Schiphol reageert op kritiek OVV

Na een stroom van kritiek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid is op Schiphol het veiligheidsbeleid aangescherpt. 'Er is maar één drijfveer: alles beter maken.'

Volgens Jasper Daams, de directeur van het veiligheidsplatform, is veiligheid onderdeel van een levend proces Beeld ANP
Volgens Jasper Daams, de directeur van het veiligheidsplatform, is veiligheid onderdeel van een levend procesBeeld ANP

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) had de afgelopen jaren veel kritiek op het veiligheidsoverleg op Schiphol. Wat is er nu verbeterd?
Jasper Daams, directeur van veiligheidsplatform ISMS: "Het ISMS is de werkorganisatie van alle partijen op Schiphol. Er zitten nu deel­nemers in van onder meer Schiphol, KLM en de luchtverkeersleiding op directieniveau zodat er ook besluiten genomen kunnen worden. En we laten de buitenwereld via een website zien wat we doen. Het publiek kan via mail reageren."

Er was vanuit de OVV kritiek op de samenwerking tussen vliegveld, maatschappijen en de lucht­ver­keers­leiding, wat destijds ontaardde in geruzie over bevoegdheden. Hoe wordt dat nu voorkomen?
"Op veiligheid is er geen onderlinge concurrentie, maar uitwisseling. Zo is KLM deelnemer aan ISMS en zit Easyjet er ook namens de andere luchtvaartmaatschappijen."

"Afhandelaar Swiss­port vertegenwoordigt alle andere afhandelaars. De incidentenonderzoekers van zulke bedrijven hebben maar één drijfveer: alles beter maken. Ik zie geen onderlinge frictie. Omdat we zelf een beperkte staf hebben, lenen we desnoods expertise in bij die bedrijven."

Een van de eerste onderzoeken die het ISMS deed, was dat naar een bijna-botsing tussen twee vliegtuigen. De conclusie luidde: de regels hebben gewerkt. Daarmee voorkom je zulke incidenten toch niet?
"Daar zijn we nog mee bezig. Naar aanleiding van dat incident hebben we een werkgroep opgezet die onderzoek doet naar starts en landingen op banen waarvan de vliegroutes elkaar kunnen kruisen en maatregelen zal nemen."

"In totaal zijn er zes werkgroepen die zich met verschillende zaken bezig houden. We hadden al een taskforce die zich op vogelbotsingen toelegt en eentje over de veiligheid op landings­banen."

Een andere taskforce houdt zich bezig met de voortdurende wisselingen van landingsbaan, die piloten en verkeersleiders kan verwarren. Betekent dat het einde van een maatregel die is bedoeld om geluidhinder in de regio te voorkomen?
"Het onderzoek naar die baanwissellingen spitst zich toe op voorspelbaarheid voor vliegers en verkeersleiders. Ons doel is de risico's naar een acceptabel niveau te brengen. Veiligheid staat bovenaan. Rond 1 maart hebben we een oplossing. De partijen die deelnemen in ISMS moeten daarover vervolgens verantwoording afleggen."

Waarom werden deze stappen pas genomen nadat de OVV meermalen kritiek had gegeven op het veiligheidsniveau op de luchthaven?
"Het is als het inzicht van Johan Cruijff: je ziet het als je het doorhebt. Maar we zijn er nog niet. Het is een levend proces, elk halfjaar gaan we updaten, zeker als we tot de conclusie komen dat we ergens niet voldoende veiligheidswinst halen. We willen laten zien dat we leren."

Maar toen jullie eerder dit jaar ISMS aan het opzetten waren, kwam de Onderzoeksraad ­opnieuw met kritiek.
"We zijn vorig jaar begonnen met het opzetten van ISMS en zijn sinds januari actief. Toen de OVV met zijn reactie kwam, zaten wij hier middenin. In februari hebben wij gereageerd op hun aanbevelingen en hebben we verteld wat we aan het doen zijn."

"Nu zijn we zo ver dat het systeem kan worden ingevoerd. Daar gaat tijd overheen. De veiligheidssituatie op Schiphol is al complex. Je moet erop toezien dat je met de oplossing van het ene probleem niet een nieuw probleem creëert."

Jullie kondigen nu 31 maatregelen aan. Wat zijn daarvan de belangrijkste?
"We gaan het aantal taxibanen tussen Schiphol entrum en de Polder- en de Zwanenburgbaan over de A4 verdubbelen zodat alles eenrichtingsverkeer wordt. Een ingrijpende maatregel. Daar moeten gebouwen voor wijken."

"Daarnaast gaan we het aantal parkeerplekken voor vliegtuigen uitbreiden, zodat er minder toestellen worden gestald op Schiphol-Oost, waarbij de Aalsmeerbaan overgestoken moet worden."

"Zo hebben we bij het platform op Schiphol-Oost een slinger in de toerit gemaakt, zodat vliegers even kunnen nadenken voordat ze de baan oprijden. Daarmee wordt voorkomen dat toestellen op de actieve baan terechtkomen. En we denken erover na de taxibanen nu zo in te richten dat de verlichting alleen aangeeft waar de toestellen heen moeten rijden."

Piloten voelen zich buitengesloten

Vliegersverbond VNV ziet niks in de nieuwe opzet van het veiligheidsoverleg op Schiphol. "Het is oude wijn in nieuwe zakken. Geld voert nog steeds de boventoon, veiligheid komt daarna."

De VNV vindt het onbegrijpelijk dat piloten niet direct betrokken zijn in het Integraal Safety Management Systeem (ISMS). "Piloten - de eindverantwoordelijken voor een veilige vluchtuitvoering - zijn niet welkom," zegt een woordvoerder. "We kunnen dus ook niet meepraten over maatregelen om onveilige situaties veiliger te maken."

Volgens de VNV gaat het nieuwe beraad voorbij aan de 'hoognodige investeringen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid aanbeveelt om de veiligheid te verbeteren'. "Het doel van het ISMS is niet 'zo veilig mogelijk' maar 'zo veilig als nodig, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft op de kosten en capaciteit van Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen'."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden