Veiligheid fiets wordt vergroot

Sinds eind augustus is de campagne 'Blijf uit de dode Hoek' gestart. Op verschillende plaatsen in Nederland verschijnen waarschuwingen op het wegdek. Foto GPD/Emiel Muijderman Beeld
Sinds eind augustus is de campagne 'Blijf uit de dode Hoek' gestart. Op verschillende plaatsen in Nederland verschijnen waarschuwingen op het wegdek. Foto GPD/Emiel Muijderman

AMSTERDAM - Er komen meer maatregelen tegen 'dodehoekbotsingen' van vrachtwagens en fietsers, maar een totale scheiding van de twee is niet haalbaar.

Dat zegt wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer en Vervoer . Hij reageert op de de adviezen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

In een deel van de gevallen worden ze in Amsterdam al toegepast, zegt hij: ''We hebben niet voor niets het Platform Dodehoekspiegel in Amsterdam opgericht. Daar zitten de branche, de politie en de Fietsersbond in.''

De SWOV vindt dat er bij een stoplicht met rechtsafslaand verkeer voor fietsers een opstelstrook over de volle breedte van de rijbaan moet komen. De fietsers staan dan voor het gemotoriseerde verkeer en vertrekken als eerste als het licht op groen springt. Herrema: ''Van die 'opgeblazen fietsstroken' zijn er al tientallen in de stad en we gaan uitbreiden op plekken waar geen gescheiden fietspaden mogelijk zijn.''

Minstens zo belangrijk vindt hij de aanleg van vrije fietspaden zoals nu op de Stadhouderskade. ''We willen in Amsterdam tien kilometer van deze paden aanleggen.''

De SWOV pleit voor een gedragscode voor fietsers. Zodat achteropkomende fietsers zich achter een vrachtauto opstellen en niet er naast. Herrema: ''Wij hebben op gevaarlijke plekken op het asfalt nu de tekst 'Blijf uit de dode hoek', om fietsers bewust te maken van hun kwetsbare positie. Daarnaast hangen nu op gevaarlijke plekken spiegels voor vrachtwagenchauffeurs aan de verkeerspalen.''

Herrema vindt het een goed idee om het aantal vrachtauto's met een voorzichtspiegel of voorzichtcamera uit te breiden. Sinds 2007 is dit voorzichtsysteem verplicht voor nieuwe vrachtauto's. De SWOV vindt dat deze verplichting ook in gevoerd moet worden voor vrachtauto's van voor 2007.

En vrachtwagenchauffeurs zouden wat hem betreft moeten worden nageschoold zodat ze gebruik blijven maken van voorzichtspiegel of voorzichtcamera.

Een totale scheiding tussen vrachtwagenverkeer en het kwetsbare verkeer, zoals de SWOV op langere termijn wil, lijkt Herrema onmogelijk.

De vracht zou dan bij distributiecentra overgeladen moeten worden op kleinere wagens. ''Bij het overladen op kleinere wagens krijg je dan bovendien veel meer vrachtverkeer in de stad.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden