Veerponten worden varende reclamezuilen

De ponten tussen Noord en Amsterdam Centraal zullen niet meer enkel in klassiek wit-blauw het IJ oversteken. Buitenreclamebedrijf JCDecaux gaat vanaf komende maand Amsterdamse ponten met reclamestickers beplakken.

Amsterdammers zullen vaker het IJ oversteken op veerponten met reclame.Beeld anp

JCDecaux verzorgt ook de reclames in abri's en op trams.

Het gaat om een tijdelijke pilot, die loopt tot april 2018. Het GVB voert de proef uit om te kijken of de reclame-inkomsten iets kunnen doen aan de krappe begroting van het vervoersbedrijf. "Onze subsidie is teruggelopen, dus we moesten op zoek naar andere manieren om geld te generen," vertelt een GVB-woordvoerder.

Flink in de buidel
Daarnaast hebben de laatste tijd veel bedrijven interesse getoond om te adverteren op een pont. "Nu Noord helemaal hip en happening is, en er 55.000 mensen per dag het IJ oversteken met een pont, is de vraag erg groot geworden."

Bedrijven kunnen voor een periode van acht weken het uiterlijk van een pont bepalen. De stickers kosten 12.000 euro, de zogenaamde mediakosten die JCDecaux rekent zijn 50.000 euro per acht weken. Er zullen nooit meer dan twee reclameponten varen. "Meer dan dat moeten we niet willen, dan wordt het veel te bont."

Momenteel vaart er al een eerste bestickerde pont over het IJ, in Taxi Driver-thema, vanwege de tentoonstelling over regisseur Martin Scorsese in EYE.

Beeld EYE
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden