Veerdienst Terschelling knokt om voortbestaan

Veerdienst de Hansestar van EVT. De nieuwe reder wil de monomoliepositie van concurrent Doeksen doorbreken op Terschelling. Foto GPD Beeld
Veerdienst de Hansestar van EVT. De nieuwe reder wil de monomoliepositie van concurrent Doeksen doorbreken op Terschelling. Foto GPD

TERSCHELLING - Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) stapt naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit om het monopolie van concurrent Doeksen aan te vechten. Terschelling weigert de nieuwe reder een eigen aanlegplek en beschermt Doeksen zo tegen concurrentie, vindt EVT.

Dat bleek dinsdag bij de Raad van State, die zich in een urenlange sessie boog over de zaak. Aan de orde was de vraag of de gemeente Terschelling EVT terecht een eigen aanlegplek heeft geweigerd, daar waar Doeksen wel een nieuwe plek kreeg.

De rechtbank in Leeuwarden stelde EVT vorige zomer in het gelijk en sommeerde de gemeente Terschelling nogmaals te kijken naar de ligplaatsaanvraag. Terschelling stapte daarop naar de Raad van State. Het nieuwe besluit ligt er nog altijd niet, zo concludeerde de Raad van State gisteren verwonderd.

De eerste maanden van de nieuwe reder, die sinds 18 augustus 2008 dagelijks op Terschelling vaart, verlopen bepaald niet gladjes. Over het aantal passagiers wil mede-oprichter Bernard Haantjes niet veel zeggen, 'maar met kerst hadden we een halfvolle boot'.

Eerder riep hij grootinvesteerders op zich te melden, mede om de voortdurende juridische strijd te bekostigen. Ook dat loopt bepaald niet storm. ''Ze willen eerst afwachten hoe het afloopt", erkent Haantjes. Bovendien heeft EVT het economisch tij niet mee. En eilanders, die het bedrijf wil als aandeelhouder, houden zich op de vlakte. Hoe lang EVT het nog volhoudt de veerlijn in stand te houden, wil Haantjes niet zeggen.

Er staat veel op het spel. Zolang ETV geen eigen aanlegplek heeft, maar er eentje moet delen met concurrent Doeksen, wordt het lastig geld te verdienen. De nieuwe reder vaart één, soms twee keer per dag.

Een uur voor en een half uur nadat Doeksen de aanlegplek nodig heeft, moet ETV wegwezen. ''En dat terwijl we misschien wel vier keer per dag zouden willen varen", aldus advocaat Wiarda Geelhoed van EVT.

Rederij Doeksen kreeg wel een nieuwe aanlegplek, volgens de gemeente omdat dat knelpunten in een ander deel van de haven op zou lossen. De gemeente gaat de haven opnieuw inrichten en kan nieuwe gebruikers niet kwijt. ''Het is nu al schipperen met ruimte", aldus advocaat Robert van der Velde van de gemeente.

Het Rijk is bezig met een concessieregeling, die Doeksen voor vijftien jaar het alleenrecht geeft op het vervoer van en naar Terschelling. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat voelt niets voor twee veerdiensten op één eiland. (GPD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden